responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 133

نباتات عموميّت دارد بيشتر گلها و برگها را مى‌بينيم كه در روز روشن مقابل آفتاب بسته ميشوند صبح كه از خواب برخاستيم همه آن گلها و برگها را شكفته مى‌بينيم آنها پس از خوابيدن و تجديد قوا، زندگى را از سر گرفته‌اند همچنين است خوابهاى زمستانى حشرات. امروزه دانشمندان در باره خواب انسان و حيوان و نباتات كتابها نوشته و مطالب سودمندى ارائه داده‌اند پس پديده خواب يك پيش آمد تصادفى نيست بلكه يكى از آثار قدرت و تدبير خداى جهان آفرين است‌ وَ مِنْ آياتِهِ‌ مَنامُكُمْ‌ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ.

نون: وَ ذَا النُّونِ‌ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ‌ انبياء: 87.

راغب گويد نون بمعنى ماهى بزرگ است يونس به ذو النون ملقب شده كه ماهى او را بلعيد در مجمع و صحاح و قاموس مطلق ماهى گفته است جمع آن نينان و انوان است. در نهج البلاغه خطبه 196. فرموده‌

«يَعْلَمُ عَجِيجَ الْوُحُوشُ فى الفلوات ...

وَ اخْتِلَافِ النينان فى الْبِحَارُ الغامرات».

خدا دانا است بزوزه حيوانات وحشى در بيابانها و برفت و آمد ماهيان در درياهاى ژرف بيكران.

مراد از ذا النون در آيه يونس عليه السّلام است كه در «يونس» بررسى خواهد شد. اين لفظ يكبار بيشتر در قرآن مجيد نيامده است.

نوى‌

إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى‌ انعام: 95. نوى جمع نواة بمعنى هسته است يعنى خدا شكافنده دانه‌ها و هسته‌ها است. حبّ نيز جمع حبّه است.

نيل‌

رسيدن. «نال مطلوبه نيلا» يعنى بمطلوبش رسيد. لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ‌ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ‌ مائده: 94. خدا حتما شما را امتحان ميكند بشكارى كه دستها و نيزه‌هاتان بآن ميرسد. ايضا نيل مصدر از براى مفعول است بمعنى منيل مثل‌ وَ لا

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست