كوچك بوده است زيرا از زمان تكوين و پيدايش بشر چندان فاصله نداشت،
دانشمندان زمين شناس ميگويند: زمين در وقت جدا شدن از كره خورشيد يكپارچه آتش بوده
و آنگاه مذاب شده سپس در آن بتدريج خشكى پيدا شده است.
در الميزان استدلالات المنار را نقل كرده ولى نپسنديده است. و در آخر
فرمايد: حق آنست كه ظاهر قرآن كريم (ظاهريكه انكار نميشود) دلالت بر عمومى بودن
طوفان و غرق عموم بشر دارد و تا بحال دليليكه مخالف اين ظهور باشد اقامه نشده است.
و آنگاه مقالههاى دكتر سحابى استاد زمين شناسى را در اين باره نقل كرده است.
ولى چنانكه گفته شد عمومى بودن طوفان بعيد و ظنّ نزديك بيقين محلّى
بودن آنست.
حيوانات در كشتى
در دو جا از قرآن كريم آمدهقُلْنَا احْمِلْ فِيها
مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِهود: 40.فَاسْلُكْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِمؤمنون: 27. بنا بر آنكه طوفان
عالمگير باشد بايد گفت نوح عليه السّلام از همه حيواناتيكه در آب زندگى نتوانند
كرد يكجفت بكشتى سوار كرده تا نسل آنها از بين نرود، در اينصورت اشكال گذشته لازم
ميايد كه آنهمه حيوانات را از كجا جمع كرد؟! كشتى چطور بآنها وسعت داد؟! چطور غذا
در كشتى براى آنها تهيّه شد؟!.
در تفسير عياشى از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه از ازواج
ثمانيه حلال كه در آيهثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ
اثْنَيْنِ ...
انعام: 143. آمده در كشتى حمل كرد و در آن روايت هست كه هم از اهلى و
هم از وحشى آنها و نيز از هر پرنده وحشى و اهلى را حمل كرد و در روايات ديگر سگ و
خوك هم نقل شده است از خلاصة المنهج ملا فتح اللّه كاشانى نقل شده «ازهر نر و مادهاى كه نفعى از آنها
متصور باشد» حمل كرد.