بهر حال صريح آيهيَسْئَلُونَكَ عَنِالْأَنْفالِقُلِالْأَنْفالُلِلَّهِ وَ الرَّسُولِآنست كه انفال اعمّ از غنائم جنگى و غيره همه مال خدا و رسول است و
در حكم اوّلى كسى را بر آنها حقّى نيست مگر آنكه خدا و رسول بدهند و چون در سوره
انفال مقدارى از آيات جنگ معروف «بدر» ذكر
شده و در آيه 41وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ
خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ
ابْنِ السَّبِيلِ ...
آمده، روشن ميشود كه مراد از انفال دريَسْئَلُونَكَ عَنِالْأَنْفالِغنائم جنگ بدر و الف و لام آن براى
عهد است و امام زين العابدين و امام باقر و امام صادق عليهم السّلام و نيز ابن
مسعود آنرا يَسْئَلُونَكَ الْأَنْفالَ بدون «عن» خواندهاند،
اين نيز مؤيّد مطلب فوق است.
ولى الف و لام درقُلِالْأَنْفالُلِلَّهِ وَ الرَّسُولِبراى استغراق است يعنى از تو از انفال (غنائم) جنگ بدر ميپرسند بگو:
تمامى انفال (اعم از غنائم و غيره) مال خدا و رسول است.
مانعى ندارد كه غنائم جنگى بحكم اوّلى مال خدا و رسول باشد ولى بحكم
آيهوَ
اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْپنج يك آن كنار شده بقيّه بمجاهدين داده شود.
در خاتمه بايد دانست فىء رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نيز از
انفال است و قسمت دوّم از انفاليكه نقل كرديم ميباشد در «فىء» آيات
و محل مصرف آن بررسى شده و براى تمام مطلب بايد بآنجا رجوع شود.