و در مجمع و المنار ذيل:يَسْئَلُونَكَ عَنِالْأَنْفالِگفتهاند: نماز نافله را از آن نافله گويند كه زايد بر واجب است.
ايضا نفل بمعنى عطيّه آمده چنانكه در قاموس و صحاح گفته، طبرسى نسبت آنرا به «قول» داده است و نفل (بر وزن فرس) بمعنى غنيمت و هبه و زيادت است، جمع آن
انفال ميباشد مثل سبب و اسباب.
راغب گويد: گفتهاند نفل بعينه غنيمت است ليكن باعتبار آنكه با فتح
بدست آمده غنيمت و باعتبار آنكه عطائى است از جانب خدا بدون استحقاق، نفل گفته
ميشود.
نافله بمعنى عطيّه است يعنى: اسحق و يعقوب را بابراهيم عطيهاى داديم
و همه را نيكوكار گردانديم. بقولى «نافله» فقط
به يعقوب راجع است.
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِنافِلَةًلَكَ عَسى أَنْ
يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداًاسراء: 79. يعنى بعضى از شب را با قرآن (نماز) بيدار باش كه زيادتى
بر فرائض و يا عطيّهاى است نسبت بتو، شايد خدايت تو را بمقام پسنديدهاى برساند
باتفاق روايات فريقين و اجماع مفسران مقصود از مقام محمود مقام شفاعت است. آيه
ظاهرا راجع بنماز شب باشد.
در مجمع از ابن عباس نقل شده:
نماز شب بر آنحضرت واجب و بر ديگران فضيلت بود در صافى از تهذيب از
امام صادق عليه السّلام منقول است كه از نوافل پرسيدند فرمود:
«فَرِيضَةٌفَفَزِعَ السَّامِعُونَ».
از اينكه امام فرمود:
واجب است شنوندگان ترسيدند فرمود: مقصودم نماز شب است بر رسول خدا
صلّى اللّه عليه و آله كه خدا فرموده:
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِنافِلَةًلَكَ.
ظاهرا از آيه اختصاص آنرا بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
نفهميدهاند گر چه در جوامع الجامع آنرا معناى اوّل گفته است مجلسى رحمه اللّه در
بحار باب فضائل و خصائص آنحضرت آيه فوق را نقل كرده و فقط كلمات