آيه شريفه راجع بكتمان علم و بىخبر گذاشتن مردم شديدا تهديد ميكند
بقول ابن عباس و بعضى ديگر آن درباره علماء يهود و نصارى است كه رسالت رسول خدا
صلّى اللّه عليه و آله را كه در تورات و انجيل بود كتمان كردند طبرسى بعد از نقل
اين، فرموده بقولى آيه شامل هر كسى است كه ما انزل اللّه را كتمان دارد و اين قول
اقوى و اختيار بلخى است.
نگارنده نيز اطلاق و عموم را اختيار ميكنم زيرا كتمان ما انزل اللّه
سدّ راه خدا و راه سعادت است خواه بوسيله مسلمان باشد يا غير مسلمان آنانكه وصايت
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را كتمان كرده و خلافت را از مسير اسلامى منحرف
كردند مگر ضررش كم بود.
در كافى باب البدع از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل شده:
در تفسير عياشى رواياتى نقل شده كه امام بايد امام بعدى را معرفى كند
و مراد از هدايت در آيه على عليه السّلام است و نظير آن اينها همه از باب بيان مصداقاند.