در اين آيات مراد از كتاب شايد علم خدا باشد و چون ثابت و لا يتغيّر
است لذا كتاب تعبير شده و يا محلى و مركزى در عالم غيب است كه عند اللّه است و همه
چيز در آنست و از آن نازل ميشود چنانكه فرموده:
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما
نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍحجر: 21. به «لوح» و
امّ الكتاب رجوع شود.
امّ الكتاب
يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُالْكِتابِرعد: 39.إِنَّا جَعَلْناهُ
قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. وَ إِنَّهُ فِي أُمِالْكِتابِلَدَيْنا لَعَلِيٌّ
حَكِيمٌزخرف:
3 و 4.إِنَّهُ
لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ. فِيكِتابٍمَكْنُونٍواقعة: 77 و 78.بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ. فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍبروج: 21 و 22.
راجع بآيه دوم و سوم و چهارم در «امّ» بطور
تفصيل صحبت شده است و «أُمُالْكِتابِ ...-كِتابٍمَكْنُونٍ- ...لَوْحٍ
مَحْفُوظٍ» يك
چيزاند و همان كتاب مبين است كه قبلا گفته شد.
و راجع بآيه اول در «اجلمعلّق» مفصّلا بحث كرديم كه مراد از امّ الكتاب ظاهرا علت و ريشه است
و نيز احتمال داديم كه شايد كتاب بمعناى مصدرى باشد.
و بعيد نيست كه امّ الكتاب در اين آيه همان امّ الكتاب در آيه دوم
باشد