چنانكه گويند «زيدعدل» و آن در عدالت و ظلم هر دو بكار ميرود «قسطالوالى قسطا» يعنى حكمران بعدالت رفتار كرد «قسطقسطا و قسوطا» يعنى ستم كرد و از حق منحرف شد ولى قاموس و اقرب
صريحاند در اينكه قسط بكسر اول بمعنى عدل و بفتح آن بمعنى ظلم و انحراف است.
قُلْ أَمَرَ رَبِّيبِالْقِسْطِاعراف: 29.
وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْبِالْقِسْطِيونس: 54.
ايضا قسط نصيبى است كه از روى عدالت باشد، جمع آن اقساط است در آيهلِيَجْزِيَ الَّذِينَ
آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِبِالْقِسْطِيونس: 4. ممكن است مراد نصيب باشد.
قاسط: در اقرب الموارد گفته: آن از اضداد است و بمعنى عادل و ظالم
آيد ولى طبرسى فرموده: قاسط بمعنى ظالم و مقسط بمعنى عادل استوَ أَنَّا مِنَّا
الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّاالْقاسِطُونَ ...
وَ أَمَّاالْقاسِطُونَفَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباًجنّ: 14 و 15. قاسط در هر دو آيه
بمعنى منحرف از حق استوَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْبِالْقِسْطِإِنَّ اللَّهَ يُحِبُالْمُقْسِطِينَمائده: 42. مقسطين بمعنى عادلان
ميباشد.
اقْساط: از باب افعال بمعنى عدالت است. راغب گفته: اقساط آنست كه
نصيب ديگرى را بدهى و آن انصاف است لذا گفتهاند: «اقسط: