وَمَقامٍكَرِيمٍشعراء: 58.إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِيمَقامٍأَمِينٍدخان: 51. جايگاه و محل اقامت است.
مقام بضمّ اول در آيهيا أَهْلَ يَثْرِبَ لامُقامَلَكُمْ فَارْجِعُوااحزاب:
13. بمعنى
اقامت است يعنى اى اهل يثرب با اين كثرت كفّار وجهى براى اقامت شما در اينجا نيست
برگرديد.
و در آيهإِنَّها ساءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقاماًفرقان: 66. بمعنى اقامتگاه ميباشد
و درالَّذِي
أَحَلَّنا دارَالْمُقامَةِمِنْ فَضْلِهِفاطر: 35. مقامة بمعنى اقامت است.
وَ لِمَنْ خافَمَقامَرَبِّهِ جَنَّتانِرحمن: 46. مقام بمعنى منزلت است مقام ربّ همان علم و احاطه و تدبير و
حفظ و مجازات اوست نسبت ببندهاش چنانكه فرموده:أَ فَمَنْ هُوَقائِمٌعَلى كُلِّ نَفْسٍ بِما
كَسَبَتْرعد:
33.
كه گذشت.
وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُمَقامٌمَعْلُومٌصافات: 164.
تقويم: تعديل. گويند «قوّمالشّىء: عدّله» در آيهلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِتَقْوِيمٍتين: 4. ظاهرا مراد اعتدال غرائز و
تناسب اندام ظاهرى و باطنى انسان است مثليا أَيُّهَا الْإِنْسانُ
ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ. الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَانفطار: 6 و 7.
قوام: بفتح اول بمعنى اعتدال است گويند «قامالامر: اعتدل»وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا
وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَقَواماًفرقان:
67. آنانكه
چون انفاق كنند اسراف و تقتير نميكنند و انفاقشان ميان آندو معتدل است ظاهرا مصدر
از براى فاعل است.
قيامت
كلمه قيامت مصدر است در مجمع گويد: «قاميقوم قياما و قيامة» مثل «عاديعود عيادا و عيادة» پس قيامت بمعنى برخاستن و يوم القيامة بمعنى روز
برخاستن از قبرها و روز زنده شدن است. راغب گويد: تاء آن براى دفعه است و دلالت بر
وقوع