ميد:اضطراب
چيز بزرگ، مثل اضطراب زمين (راغب) طبرسى مطلق اضطراب گفته و گويد: «الميد: الميل يمينا و شمالا و هو الاضطراب» ولى بنا باستعمال قرآن مجيد كه
آنرا پيوسته درباره اضطراب زمين بكار برده قيد «عظيم» بهتر
است. در مصباح گويد:
ميدان را از آن ميدان گويند كه جوانب آن در موقع مسابقه ميلرزد.
لقمان: 10 يعنى: خدا در زمين كوههاى راسخ و ثابت قرارداد مبادا كه
شما را مضطرب كند و بلرزاند راجع بتفصيل اين سخن رجوع شود به «جبل» در نهج خطبه 189 درباره دنيا فرموده:
«الْحَيُودُالْمَيُودُ».
يعنى مائل و مضطرب است و در خطبه اوّل آمده
«وَوَتَّدَ بِالصُّخُورِمَيَدَانَأَرْضِهِ».
با سنگها اضطراب زمين را ميخكوب كرد.
مائده:طعام و طبقيكه در آن طعام هست.قالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ
اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنامائِدَةًمِنَ السَّماءِ ...مائده: 114. ايضا آيه 112. اين كلمه بيشتر از دو بار در قرآن مجيد
نيامده است و راجع بآن در «عيسى» سخن
گفتهايم.
مير:ميرة
بمعنى طعام است «مارعياله: اتاهم بميرة» يعنى براى
آنها طعام آورد.هذِهِ بِضاعَتُنا رُدَّتْ إِلَيْنا وَنَمِيرُأَهْلَنا وَ نَحْفَظُ
أَخانا ...
يوسف: 65. اين سرمايه ماست كه بما برگشت و طعام مياوريم بخانواده
خويش و نگهدارى كنيم از برادر خودمان. اين كلمه بيش از يكبار در قرآن مجيد نيامده
است.
ميز:ميز
و تمييزه بمعنى فصل و جدا كردن است. راغب جدا كردن بين متشابهات گفته استما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ
الْمُؤْمِنِينَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىيَمِيزَالْخَبِيثَ مِنَ
الطَّيِّبِآل
عمران: 179 خدا مؤمنان را در آنچه هستيد نخواهد گذاشت تا ناپاك را از پاك جدا كند.
وَامْتازُواالْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَيس: 59. اى گناهكاران امروز از
نيكوكاران جدا و منفصل شويد.