است قول آنكه گفته «الْمَالُقَحْبَةٌ تَكُونُ يَوْماً فِي بَيْتِ عَطَّارٍ وَ يَوْماً فِي بَيْتِ
بَيْطَارٍ». مال مانند زن زنا كارى است، روزى در خانه عطّار و روزى در خانه جرّاح
است.
رَبَّنا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زِينَةً وَأَمْوالًايونس: 88 ظاهرا مراد از زينت اثاث
البيت و ذكر اموال ذكر عام بعد از خاصّ است و اينكه بعضى زينت را خوش قيافه بودن
گفتهاند درست نيست.
وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَأَمْوالَكُمُالَّتِي جَعَلَ اللَّهُ
لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا
مَعْرُوفاًنساء
4 در اين آيه مراد از «أَمْوالَكُمُ»ظاهرا
اموال سفهاء است ولى نسبت آن به ضمير «كم» از
آنست كه سفه مثل مجنون محجور و ممنوع التصرّف است. بايد با مالش او را اداره كرد و
طعام و پوشاك داد، در اينصورت مال، مال عقلا است، مال كسانى است كه طريق كسب و خرج
آنرا ميدانند. در الميزان گفته: مراد از اموال در حقيقت اموال سفهاء است بنوعى از
عنايت باولياء سفهاء نسبت داده شده است.
بعضىها آنرا اموال ديگران دانسته و گفتهاند: مراد از آيه آنستكه
انسان مال خويش را بسفهاء و اطفال ندهد بلكه اگر واجب النفقهاند بآنها كسوت و
طعام بدهد ولى ظاهرا مراد معناى اوّل است.
ماء:آب.وَ أَنْزَلَ مِنَ
السَّماءِماءًبقره: 22 راغب گفته: اصل آن موه
است بدليل آنكه جمع آن امواه و مياه آمده و مصغّرش مويه است هاء آخر را حذف و واو
را مبدّل به الف كردهاند.
«ماء» 63 بار در قرآن كريم بكار رفته
و اعتناء عجيبى بآن شده است از جمله فرموده:وَ جَعَلْنا مِنَالْماءِكُلَّ شَيْءٍ حَيٍانبياء: 30 ميدانيم كه آب را در
تشكيل موجودات زنده دخالت تامّى است كه بدون آن زندگى نه وجود داشت و نه بقا.