خلاصه دين بخدا و پيامبر و شخص نسبت داده ميشود امّا ملّت فقط برهبر
و آورنده دين اضافه ميشود.
ولى در قرآن مجيد گاهى بقوم و نحو آن اضافه شده است مثل قول يوسف
عليه السّلامإِنِّي تَرَكْتُمِلَّةَقَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ...وَ اتَّبَعْتُمِلَّةَآبائِي إِبْراهِيمَ وَ
إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ ...يوسف:
37- 38.
ايضا:ما سَمِعْنا بِهذا فِيالْمِلَّةِالْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌص: 7.
يعنى: ما اين سخن را در دين اخير نشنيدهايم اين جز دروغ نيست.
و نيز بطريقه بتپرستان اطلاق شده مثلقَدِ افْتَرَيْنا عَلَى
اللَّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِيمِلَّتِكُمْاعراف: 89. ايضا آيه:
88. و
نيز در سوره ابراهيم آيه 13.
و كهف: 20.
ملا:املاء
بمعنى اطاله مدّت، ملىّ بمعنى زمان طويل و ملاء بمعنى دهر است. (مجمع) اطاله مدت
عبارت اخراى مهلت دادن است لذا در اقرب الموارد گفته: «الاملاء ...: الامهال و التّأخير فى المدّة».فَأَمْلَيْتُلِلْكافِرِينَ ثُمَّ
أَخَذْتُهُمْ ...حجّ: 44. بكفّار مهلت دادم سپس گرفتارشان كردموَ لا يَحْسَبَنَّ
الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمانُمْلِيلَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمانُمْلِيلَهُمْ لِيَزْدادُوا
إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌآل عمران:
5.
«تُمْلى»در اين آيه از املال به املاء مبدّل شده چنانكه در «ملل» گفته شد لذا آن در آيه بمعنى املاء و خواندن است يعنى گفتند قرآن
افسانههاى گذشتگان است كه نوشته است و بر او صبح و شام املا ميشود.
الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلىلَهُمْمحمد: 25. املاء هم بنفسه و هم با
لام تعديه پذيرد يعنى: شيطان اعمالشان را بآنها مزيّن كرده و آنها را بتأخير
انداخته و مهلتشان داده است. امهال و تأخير انداختن شيطان همان مشغول كردن با
آرزوهاست كه در آيهيَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا