عرش ظاهرا تدبير امور عالم بدستور خدا است و اين منافى با آن نيست كه
عرش وجود خارجى داشته باشد چنانكه در عرش گفتهايم ولى آن چهار كمك معلوم نيست ملك
خواهند بود يا نه هر چند ظهور آن در ملك است، روايت چندى در باره آن در تفسير
برهان هست ملاحظه شود.
كارهاى ديگرى در تدبير عالم بملائكه واگذار شده كه در ضمن بررسى آيات
روشن ميشود از قبيلتَنَزَّلُالْمَلائِكَةُوَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ...قدر: 4. و سائر آيات.
شفاعت ملائكه
ملائكه سلام اللّه عليهم اجمعين هم در دنيا براى بندگان استغفار
ميكنند و هم در آخر شفاعت، بسيار جاى اميد است كه خداوند چنين لطفى به بندگان
فرموده است.
در اين آيات چنانكه مىبينيم ملائكه باهل توبه استغفار ميكنند و از
خدا ميخواهند كه آنها را از عذاب آتش باز دارد و به بهشتها داخل كند و پدران و
فرزندان و زنانشان را كه در بندگى از آنها كمتراند با آنها وارد بهشت گرداند و از
بديها حفظشان كند.
آيه زير شايد در پذيرش قسمتى از آن دعا استوَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ
اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما
أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍطور:
21. توضيح
هر دو آيه در «ذرء» گذشته است. آيه دوم از آيه اوّل
اعمّ است.