مقت:بغض
شديد نسبت بكسيكه مىبينى مرتكب كار قبيح است.
(راغب)
در قاموس مطلق بغض گفته و در اقرب آمده: مقته مقتا: ابغضه اشدّ البغض عن امر
قبيح».
إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَمَقْتاًوَ ساءَ سَبِيلًانساء: 22. مقت بمعنى ممقوت است
يعنى: نكاح زن پدر كارى بس قبيح و مبغوض خدا و راه و رسم بدى است در جاهليت نكاح
نامادرى را نكاح المقت ميگفتند ظاهرا مراد از آيه مبغوض واقعى است نه نقل قول
آنها.
كَبُرَمَقْتاًعِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَصف: 3. مقتا تفسير «كبر» است يعنى مبغوض بزرگى است نزد خدا اينكه بگوئيد آنچه را كه نميكنيد
(نخواهيد كرد) ظهور آيه در مطلق تخلّف فعل از قول و خلف و عدو نقض عهد است و ما
بعد آيات نشان ميدهد كه راجع بتخلّف از جهاد ميباشد.
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنادَوْنَلَمَقْتُاللَّهِ أَكْبَرُ مِنْمَقْتِكُمْأَنْفُسَكُمْ إِذْ
تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمانِ فَتَكْفُرُونَغافر: 10. اگر «إِذْتُدْعَوْنَ»ظرف «مَقْتِكُمْ»باشد در اينصورت مقت آنها نسبت بنفسشان در موقع دعوت انبياء، همان
كفر و عصيان است يعنى كفر و عصيان دليل آنست كه نفسشان را مبغوض داشتهاند لذا
بوسيله كفر بدبختش كردهاند. و اگر «إِذْتُدْعَوْنَ»در مقام تعليل «لَمَقْتُاللَّهِ»باشد، آنوقت ظرف «مَقْتِكُمْ»روز قيامت است يعنى اكنون كه خود را مبغوض ميداريد بغض و عذاب خدا
نسبت بشما از بغضتان بزرگتر است زيرا كه پيامبران شما را بايمان ميخواندند و شما
كافر ميشديد.
الميزان وجه اوّل را اختيار كرده است. اين ندا در آخرت خواهد بود.
مكث:ماندن.
توقف. اقامت.
راغب ثبات مع الانتظار گفته استفَمَكَثَغَيْرَ بَعِيدٍ فَقالَ
أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِنمل: 22. هدهد كمى درنگ كرد پس آمد و گفت: دانستم آنچه را كه
ندانستهاى.