در باره اينكه لوط عليه السّلام دختران خويش را بر آنها عرضه كرد
شكّى نيست در سوره هود آمده كه بآنها فرمودهؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ
أَطْهَرُ لَكُمْ.
و در سوره حجر: 71 آمدهقالَ هؤُلاءِ بَناتِي إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ.
قطعا مراد آنحضرت زنا نبوده است غير ممكن است پيامبر خدا آنها را در
مقابل لواط بزنا بخواند بلكه منظورش يقينا ازدواج شرعى بود كه در شريعتش ازدواج با
كفّار جايز بود و زنش نيز از كفّار بود چنانكه در صدر اسلام رسول خدا صلّى اللّه
عليه و آله دخترش را بابى العاص بن ربيع كه هنوز اسلام نياورده بود تزويج فرمود
سپس نسخ شد.
ولى در باره اينكه دختران لوط چند نفر بيش نبودند چطور بهمه آنها ازدواجشان
را عرضه كرد درست نميدانيم در مجمع فرموده آنها دو نفر رئيس داشتند خواست كه
دخترانش زعوراء و ريتاء را آندو تزويج كنند.
نگارنده گويد اگر اين وجه اثبات شود وجه خوبى است، بقول بعضى مرادش
زنان امّت بود كه پيامبر پدر امّت خويش است ولى جملهلَقَدْ عَلِمْتَ ما لَنا
فِي بَناتِكَ مِنْ حَقٍاين قول را ردّ ميكند. اگر مراد لوط زنان امّت بود ديگر باين وجه
وجهى نبود.
لولا:بر
سه وجه است يكى اينكه بدو جمله اسميّه و فعليه داخل شود براى ربط امتناع دوم بوجود
اوّلى مثللَوْ
لاأَنْتُمْ
لَكُنَّا مُؤْمِنِينَسبا: 31.
دوّم آنكه براى تخصيص و تشويق باشد مثللَوْ لاتَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ
لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَنمل: 46. كه براى تشويق باستغفار است.