بدانيد معاويه جمعى از فريفتهگان را (بسوى شما) كشيده.
ظاهرا مراد از اكل لمّ آن است كه انسان مال خويش و ديگران را بخورد و
در خوردن ميان حلال و حرام را جمع كند. يعنى همه ميراث و مجموع آنرا كه نصيب خود و
ورّاث ديگر است ميخوريد و مال كثير را دوست ميداريد.
مراد از لمم در روايات اهل بيت عليهم السلام گناه گاهگاهى است كه شخص
عادت بآن نكرده، اصرار هم ندارد و گاهگاه از روى غفلت مرتكب ميشود راغب گفته: «فلانيفعل كذا لمما «اىحينا بعد حين» در باره اين آيه در «كبر» ذيل عنوان كبائر مشروحا سخن گفتهايم.
لمّا:لمّا بر سه وجه باشد يكى آنكه مخصوص مضارع است و مثل «لم» جزم ميدهد و معنى آنرا بماضى قلب ميكند و غالبا منفى آن نزديك بحال
است مثلبَلْلَمَّايَذُوقُوا عَذابِص: 8. بلكه هنوز عذاب را
نچشيدهاند.
دوّم: ظرف است بمعنى حين و بقول ابن مالك بمعنى «اذ» و مخصوص