النَّاسَإِلْحافاًبقره: 273. الحاف بمعنى اصرار و الحاح در سؤال است «الحفالسّائل: الحّ» راغب گفته:
اصل آن از لحاف و بطور استعاره گفتهاند «الحفشاربه» يعنى در چيدن و زدن شاربش افراط ورزيد. معنى آيه: آنها را از
علامتشان و قيافه شان ميشناسى از مردم چيزى باصرار نميخواهند. اين كلمه تنها يكبار
در قرآن آمده است.
لحق:لحق و لحاق بمعنى ادراك و رسيدن است «لحقهو لحق به لحقا و لحاقا: ادركه» لحوق بمعنى ملازمت و لحاق بمعنى ادراك
مناسب است، الحاق لازم و متعدّى هر دو آمده است.
وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّايَلْحَقُوابِهِمْ وَ هُوَ
الْعَزِيزُ الْحَكِيمُجمعه: 3. و ديگران را از آنها كه هنوز بآنها لاحق نشدهاند، اوست
توانا حكيم.
تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِيبِالصَّالِحِينَيوسف: 101. الحاق در اينجا متعدّى
استقُلْ
أَرُونِيَ الَّذِينَأَلْحَقْتُمْبِهِ شُرَكاءَ كَلَّا ...سباء: 27. «شُرَكاءَ»حال است از مفعول محذوف «أَلْحَقْتُمْ»يعنى: بمن نشان دهيد آنانرا كه بوصف شريك، بخدا چسبانديد نه چنين
نيست.
لحم:گوشت.وَ مِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَلَحْماًطَرِيًّافاطر: 12. و از هر دو گوشت تازه
ميخوريد. جمع آن لحوم استلَنْ يَنالَ اللَّهَلُحُومُهاوَ لا دِماؤُهاحجّ: 37. و نيز لحام و لحمان آمده ولى در قرآن يافته نيست. از جمله
گوشتهاى حرام در قرآن گوشت خوك استإِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَلَحْمَالْخِنْزِيرِ ...نحل: 115.
حجرات: 12. در اين آيه روشن شده كه غيبت بحكم خوردن گوشت مرده برادر
است، تشبيه بمرده ظاهرا از جهت غياب طرف و تشبيه بخوردن گوشتش بنظر ميايد براى
آنست كه احترام مغتاب و مورد اطمينان بودنش را از بين مىبرد گوئى گوشت او را
خورده و فقط استخوان را از او باقى گذاشته است.