كهف: 77. آندو در آن شهر ديوارى يافتند كه ميخواست بيافتد در اين آيه
«اراده» در جامد بكار رفته بقول الميزان
استعمال آن بطور مجاز است.
در مجمع بعد از اشاره بمجاز بودن فرموده: آن از كلام فصيح عرب است و
در اشعارشان بسيار ديده ميشود شاعر گويد:
يريد الرّمح صدر ابى براء
و يرغب عن دماء بنى
عقيل
نيزه سينه ابا براء را اراده ميكند و ميخواهد در آن فرو رود و از
ريختن خونهاى فرزندان عقيل رو گردان است. اين كلمه فقط يكبار در قرآن مجيد آمده
است رجوع شود به «رود».
قضاء:قضاء در اصل بمعنى فيصله دادن بامر است قولى باشد يا فعلى از خدا
باشد يا از بشر (راغب) طبرسى ذيل آيه 117 بقره فرموده: قضا و حكم نظير هماند و
اصل آن بمعنى فيصله دادن و محكم كردن شىء است:
قاموس آنرا حكم، صنع، حتم و بيان معنى كرده است.
اين لفظ در قرآن مجيد در چندين معنا بكار رفته كه هر يك نوعى فيصله
دادن و تمام كردن است:
در آيه ديگر بجاى «قضى» اراده
آمده استإِنَّما
أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُيس: 82.
2- حكم
و الزام. مثلوَقَضىرَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُاسراء:
23. پروردگار
تو حكم كرده كه جز او را نپرستيد.
3- اعلام
و خبر دادن. مثلوَقَضَيْناإِلى بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي
الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ ...اسراء: 4. به بنى اسرائيل در كتاب اعلام كرديم كه حتما حتما دو بار
در زمين افساد خواهيد كرد.وَقَضَيْناإِلَيْهِ ذلِكَ الْأَمْرَ ...حجر: 66. بلوط عليه السّلام آنكار
را اعلام كرديم.
4- تمام
كردن. مثلفَلَمَّاقَضىمُوسَى الْأَجَلَ وَ سارَ
بِأَهْلِهِ ...قصص: