كلمه بمعنى وعده است النهايه بعضى در وعده عذاب و بعضى در وعده رحمت
و بعضى در وعده مهلت مثلأَ فَمَنْ حَقَّ عَلَيْهِكَلِمَةُالْعَذابِ ...زمر:
19. كه
صريح در وعده عذاب است.
در آيهوَ لَوْ لاكَلِمَةُالْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْشورى: 21. ظاهرا مراد وعده تأخير
عذاب است.
وَ جَعَلَهاكَلِمَةًباقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَزخرف: 28. در ما قبل اين آيه قول
ابراهيم عليه السّلام ذكر شده كه به بتپرستان فرمود:إِنَّنِي بَراءٌ مِمَّا
تَعْبُدُونَظاهر
آنست كه «هاء» در «جعلها» راجع
ببرائت است و برائت از بتها عبارت اخراى توحيد ميباشد يعنى: خدا برائت از شرك را
در فرزندان ابراهيم هميشگى فرمود تا آنها بتوحيد برگردند.
26. جمهور
مفسّران آنرا كلمه توحيد و بعضى سكينه گفتهاند، الميزان بعيد نميداند روح ايمان
باشد كه بتقوى امر ميكند.
بعيد نيست كه بگوئيم «التقوى» بيان
كلمة است و اطلاق كلمه بر آن بدين لحاظ است كه تقوى اثرى است در قلب يعنى: خدا
آرامش خويش را بر رسول و مؤمنان نازل فرمود و تقوى را ملازم آنها كرد آنها بتقوى
لايق و اهل آن بودند.
كلمات در قرآن
كلمات نيز مانند كلمه در قرآن كريم مصادقى دارد:
1- جمع
كلمه و الفاظفَتَلَقَّى
آدَمُ مِنْ رَبِّهِكَلِماتٍفَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُبقره: 37. كلماتيكه آدم و زنش از
خدا اخذ كرده و خدا را با آنها خواندند و خدا توبهشان را قبول كرد ظاهرا همان است
كه در آيه 23 اعراف آمدهقالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ
تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ.