دوم: لغو تبعيضات و امتيازات پوچ و يكسان بودن همه در برابر قانون و
رسيدن همه بحقوق حقّه خويش. لغو ناسيوناليستى.
سوم: كار هم براى خود و هم براى ديگران قانون عظيم خوردن و خوراندن
كه بعموم جهانيان گسترده شود. نعمت خدا براى همه باشد.
چهارم: زندگى مسالمت آميز.
صلح جهانى. كوبيدن اهريمن جنگ.
كعبه: يعنى اطاق مربع. بناى چهار ضلعى كه نتيجه نمايش آن چهار اصل
فوق براى قوام زندگى سعادتمندانه بشر است «جَعَلَاللَّهُالْكَعْبَةَالْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنَّاسِ».
و لذاست كه در ذيل آيه فرموده:
«اينبراى آنست كه بدانيد خداوند بآنچه
در آسمانها و زمين هست و نيز بهمه چيز داناست.
نكاتى چند
1- كعبه و شهر مكّه و قسمتى از اطراف شهر، كه حدودى مشخّص دارد حرم
خوانده ميشود هر كه در خارج از حرام جنايتى كرد يا مخالف حكومت وقت شد يا بعللى
قابل تعقيب بود و بحرم پناه برد و داخل حرم شد او در امان است نميشود او را در
آنجا تعقيب كرد و بازداشت نمود بلكه حكومت دستور ميدهد تا بيشتر از حدّ متعارف بوى
طعام نفروشند و آب بيشتر از حدّ ندهند و چون در اثر اين تضييق از حرم خارج شود بازداشت
شده، تسليم قانون ميگرددوَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناًآل عمران: 97. گر چه ضمير «دَخَلَهُ»راجع به
بيت است ولى چنانكه گفتهاند: همه حرم مراد است.
على هذا در اسلام محل امنى وجود دارد كه مخالفان حكومتها و اشخاص
قابل تعقيب ميتوانند با پناه بردن بآنجا در كار خود نقشهكشى كنند و براى خود و
ملّت فكر كنند و گرنه حكومتها با اختناق عجيبى كه بوجود آورده و مياورند افكار همه
را، حق يا باطل در مغزشان خفه خواهند كرد ولى اينگونه اشخاص