سستى در آنچه نبايد در آن سستى كرد و لذا مذموم است راغب و ديگران
گفتهاند: «الكسلالتّثاقل عمّا لا ينبغى التّثاقل
عنه» كسل بفتح كاف و كسر سين و كسلان بمعنى سست و بىحال است جمع آن كسالى بضمّ و
فتح كاف آيدوَ
إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُواكُسالىيُراؤُنَ النَّاسَنساء: 142.
چون بنماز برخيزند بىحال و كسل برخيزند و بمردم ريا كنند ايضاوَ لا يَأْتُونَ
الصَّلاةَ إِلَّا وَ هُمْكُسالىتوبه: 54. هر دو آيه درباره منافقان است. اين لفظ تنها دو بار در
قرآن آمده است.
كسو:كساء و كسوة بمعنى لباس استوَ عَلَى الْمَوْلُودِ
لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَبقره: 233. بر عهده پدر شير خوار است طعام و لباس زنان مرضعه.
كسا و اكساء هر دو بمعنى پوشاندن لباس استفَكَسَوْنَاالْعِظامَ لَحْماًمؤمنون: 14. پس استخوانها را گوشت
پوشانديموَ
ارْزُقُوهُمْ فِيها وَاكْسُوهُمْوَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاًنساء: 5. از اموال بسفيهان طعام و
لباس بدهيد، و با آنها متعارف سخن گوئيد.
كشط:برداشتن چيزى از روى چيزيكه آنرا پوشانده است. برداشتن پرده از روى
چيزى كندن پوست شتر.
عرب در كندن پوست شتر لفظ سلخ بكار نمىبرد بلكه كشط گويد.وَ إِذَا السَّماءُكُشِطَتْتكوير: 11. آنگاه كه آسمان كنده و
برداشته شود. آيه از علائم قيامت است اگر مراد از سماء هواى محيط بر زمين باشد
مراد آنست كه طبقات جوّ از اطراف زمين كنده و برداشته شود و اگر غير از هوا باشد
باز مراد همان كنده شدن است اين لفظ فقط يكبار در قرآن آمده است.
كشف:اظهار و ازاله «كشفالشّىء كشفا: اظهره- كشف اللّه غمّه:
ازاله» و اگر گويند «كشفتالثّوب عن الوجه» معنايش آنست كه لباس را از چهره برداشتم.ثُمَّ إِذاكَشَفَالضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا
فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ