responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 111

سستى در آنچه نبايد در آن سستى كرد و لذا مذموم است راغب و ديگران گفته‌اند: «الكسل التّثاقل عمّا لا ينبغى التّثاقل عنه» كسل بفتح كاف و كسر سين و كسلان بمعنى سست و بى‌حال است جمع آن كسالى بضمّ و فتح كاف آيد وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‌ يُراؤُنَ النَّاسَ‌ نساء: 142.

چون بنماز برخيزند بى‌حال و كسل برخيزند و بمردم ريا كنند ايضا وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلَّا وَ هُمْ‌ كُسالى‌ توبه: 54. هر دو آيه درباره منافقان است. اين لفظ تنها دو بار در قرآن آمده است.

كسو: كساء و كسوة بمعنى لباس است‌ وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَ‌ بقره: 233. بر عهده پدر شير خوار است طعام و لباس زنان مرضعه.

كسا و اكساء هر دو بمعنى پوشاندن لباس است‌ فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً مؤمنون: 14. پس استخوانها را گوشت پوشانديم‌ وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ‌ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً نساء: 5. از اموال بسفيهان طعام و لباس بدهيد، و با آنها متعارف سخن گوئيد.

كشط: برداشتن چيزى از روى چيزيكه آنرا پوشانده است. برداشتن پرده از روى چيزى كندن پوست شتر.

عرب در كندن پوست شتر لفظ سلخ بكار نمى‌برد بلكه كشط گويد. وَ إِذَا السَّماءُ كُشِطَتْ‌ تكوير: 11. آنگاه كه آسمان كنده و برداشته شود. آيه از علائم قيامت است اگر مراد از سماء هواى محيط بر زمين باشد مراد آنست كه طبقات جوّ از اطراف زمين كنده و برداشته شود و اگر غير از هوا باشد باز مراد همان كنده شدن است اين لفظ فقط يكبار در قرآن آمده است.

كشف: اظهار و ازاله «كشف الشّى‌ء كشفا: اظهره- كشف اللّه غمّه:

ازاله» و اگر گويند «كشفت الثّوب عن الوجه» معنايش آنست كه لباس را از چهره برداشتم. ثُمَّ إِذا كَشَفَ‌ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 6  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست