محترمترين و شريفترين شما نزد خدا پرهيزكارترين شما است اين آيه همان
است كه افتخارات پوچ را زير پا گذاشته و ارزش انسان را در پيشگاه خدا فقط در تقوى
برسميت ميشناساند و اگر پيامبران و امامان و فقهاء و نظير آنها را محترم ميداريم
آنهم از «اتقى» بودنست و اگر سيّدى را بخاطر
اجدادش محترم بداريم باز منتهى به «اتقى» بودن
اجدادش ميباشد.
اقْرَأْ وَ رَبُّكَالْأَكْرَمُ. الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِعلق: 3 و 4. شايد مراد از اكرم
آنست كه عطاى خدا ما فوق عطاها است لذا در مجمع «اعظمكرما» كه كرم هيچ كريم باو نميرسد گفته است.
18. هر
كه خدا خوارش كند او را عزيز دارندهاى نيست. مكرم (بصيغه مفعول) عزيز و شريفبَلْ عِبادٌمُكْرَمُونَانبياء: 26. بلكه بندگانى شريفاند
مكرّمة (بصيغه مفعول) از باب تفعيل نيز بدان معنى استفِي صُحُفٍمُكَرَّمَةٍ. مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍعبس: 13 و 14.
78. اكرام
مانند تكريم در كتب لغت متعدّى آمده است «اكرمفلانا: شرّفه» در مفردات گفته: اكرام و تكريم آنست كه بكسى نفع خالصى
يا شىء شريفى رسانده شود.
خداوند داراى دو گونه صفات است: صفات جلال مثل عظمت، كبرياء، عزّت،
غلبه، پاكى و غيره و صفات جمال كه مبيّن مقام نعمت و افاضه رحمتاند مثل علم،
قدرت، جود، رحمت و غيره. لفظ «ذُوالْجَلالِ»راجع بصفات جلال و عظمت و لفظ «الْإِكْرامِ»راجع بصفات جمال و نعمت و رحمت است پس اكرام در