خارجى و از عالم غيبند چنانكه در «عرش» مشروحا
نقل و بيان شد، از بعضى روايات ظاهر ميشود كه كرسى قائم بعرش است و آنچه در عالم
جارى ميشود از عرش بكرسى و از كرسى بعالم ميرسد (روايت حنّان بن سدير از امام صادق
عليه السّلام در «عرش»).
و از برخى از آنها روشن ميشود وسعت كرسى بيشتر از عرش است چنانكه در
تفسير عياشى و غيره نقل شده است.
در كافى باب العرش و الكرسىّ نيز اين روايات و نظائرشان يافته است
ايضا توحيد صدوق باب 52.
گفته شد كه: ظهور روايات در موجود خارجى بودن كرسى است مگر آنكه كسى
آنها را بعنايتى تأويل كند و اللّه العالم در توحيد صدوق باب 52 از حفض بن غياث
نقل شده: