responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 86

يُطافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ‌ مَعِينٍ‌ صافات: 45. در مجمع ذيل آيه از اخفش نقل شده: مراد از كأس در تمام قرآن خمر است. مراد از كأس در تمام قرآن خمر است. ديگران آنرا كاسه مع الخمر گفته‌اند بهر حال از «معين» هم روشن ميشود كه شراب بهشتى بسهولت در روى زمين جارى ميشود يعنى: شرابى سهل الجرى يا شرابى كه از جارى شونده بخصوصى است بر آنها بگردانند آيه‌ إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً. عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً انسان: 5 و 6. مشروح آيه ما نحن فيه است و از آن بدست ميايد كه مراد از «معين» سهولت جريان است كه فرموده‌ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً.

عىّ: عجز. راغب گويد: اعياء عجزى است كه از راه رفتن ببدن عارض ميشود و عىّ عجز از مباشرت كار و كلام است‌ أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ ق: 15. آيا بخلقت اولى عاجز بوده‌ايم (تا بخلقت ثانوى عاجز باشيم؟) نه بلكه آنها از خلقت جديد در شك‌اند.

أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لَمْ‌ يَعْيَ‌ بِخَلْقِهِنَّ بِقادِرٍ عَلى‌ أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتى‌ ... احقاف:

33. بقرينه‌ بِقادِرٍ روشن ميشود كه مراد از يَعْيَ‌ عجز و ناتوانى است.

و الحمد للّه ربّ العالمين 19 رجب 1393 هجرى قمرى مطابق 27 مرداد 1352 هجرى شمسى.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 86
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست