در اين آيه سه وقت خلوت عورت ناميده شده كه انسان لباس خويش را ميكند
و عورتش ظاهر ميشود چنانكه در مجمع فرموده، و يا از آنجهت كه شخص شرم دارد در
آنحالات كسى جز زنش در پيشش باشد.
يعنى: غلامان و كنيزان و بچههاى نابالغ سه بار در آمدن پيش شما اجازه
بخواهند: پيش از نماز فجر و آنگاه كه از گرماى ظهر لباس خويش را ميكنيد و پس از
نماز عشاء كه سه وقت خلوت است براى شما.
عوق:باز داشتن. منصرف كردن. «عاقَهُكَذاعَوْقاً: حَبَسَهُ و صَرَفَهُ ...» همچنين است تعويق و شايد مراد از تفعيل مبالغه باشد.قَدْ يَعْلَمُ
اللَّهُالْمُعَوِّقِينَمِنْكُمْ وَ
الْقائِلِينَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا ...احزاب: 18. خدا داناست
بآنانكه از شما مردم را منصرف ميكنند و از جهاد باز ميدارند و بآنانكه ببرادران
خود ميگويند بيائيد بطرف ما و بجهاد نرويد.
در مجمع و مفردات عوق را باز- داشتن از خير گفته نه مطلق باز داشتن.
استعمال قرآن مؤيّد آن است اين لفظ تنها يكبار در كلام اللَّه آمده
است.
عول:جور و ميل از حق. «عالَالرَّجُلُيَعُولُعَوْلًاوَعَيالَةًأَيْ مالَ وَ جارَ» عول فرائض از آنست كه چون سهام زياد باشد بآنها
نقص (و جور) داخل شود. ابو طالب عليه السّلام فرموده است: