responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 64

بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‌ وَ عِيسى‌ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ ... شورى: 13.

در اين آيه مى‌بينيم دين ما همان دينى است كه بنوح و رسول خدا و ابراهيم و موسى و عيسى عليهم السلام وحى شده پس همه اينها امام و مقتدا هستند و بترتيب امام بعد از امام ميباشند.

5- لفظ لِلنَّاسِ‌ در إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً روشن ميكند كه آن بزرگوار براى عموم مردم پس از خود تا روز قيامت امام است. عموم‌ «لِلنَّاسِ» مثل «عالمين» است در:

سَلامٌ عَلى‌ نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ‌ صافات:

79.

6- مراد از وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي‌ آنست كه آيا در فرزندان من هم امام خواهد بود؟ چنانكه در دعاى خويش درباره ذرّيه‌اش گفته: رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ‌ بقره: 129. خداوند در جواب فقط ظالمان را اخراج كرد و فرمود لا يَنالُ‌ عَهْدِي‌ الظَّالِمِينَ‌ مراد از «عهد» همان امامت است كه بظالم نميرسد و ظالم لياقت امامت را ندارد آيه‌ وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهِيمَ وَ جَعَلْنا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ ... حديد: 26. ميرساند كه خواست ابراهيم در ذرّيه‌اش مورد اجابت شده باستثناء ظالمين.

عهن: پشم رنگارنگ. چنانكه در مجمع و كشّاف است‌ وَ تَكُونُ الْجِبالُ‌ كَالْعِهْنِ‌ الْمَنْفُوشِ‌ قارعه: 5. كوهها همچون پشم رنگارنگ حلّاجى شده ميشوند. وَ تَكُونُ الْجِبالُ‌ كَالْعِهْنِ‌ معارج: 9. قاموس و اقرب آنرا مطلق پشم يا پشميكه برنگهاى مختلف رنگ شده گفته‌اند بعقيده راغب پشم رنگ شده است ولى قول طبرسى و زمخشرى صحيح‌تر است زيرا كه كوهها فعلا رنگارنگ‌اند در قيامت نيز بعد از كوبيده شدن چنان خواهند بود در اين باره در «جبل» توضيح داده‌ايم اين كلمه فقط دو بار در قرآن مجيد آمده است.

عوج: (بر وزن فرس) كجى «عَوِجَ‌ الْعُودُ يَعْوَجُ‌ عَوَجاً: ضِدُّ اسْتَقامَ أَيْ انْحَنى» عِوَج (بر وزن عنب) اسم‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست