آورند عذاب برداشته خواهد شد و موسى اين وعده را بفرعونيان فرموده
بود. لذا گفتند: اى موسى پروردگارت را با آن وعده كه بتو داده بخوان اگر عذاب را
از بين بردى حتما بتو ايمان مياوريم. نظير اين، آيه ديگرى است كه فرمودهوَ قالُوا يا
أَيُّهَا السَّاحِرُ ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِماعَهِدَعِنْدَكَ إِنَّنا
لَمُهْتَدُونَزخرف: 49.
2-وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ. الَّذِينَ يَنْقُضُونَعَهْدَاللَّهِ مِنْ بَعْدِ
مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ ...
بقره: 26 و 27. تعبيرعَهْدَاللَّهِ مِنْ بَعْدِ
مِيثاقِهِدر آيات ديگر نيز آمده است ميثاق گرچه بمعنى پيمان اكيد و ما يوثق به
آمده ولى مانعى ندارد كه مصدر ميمى هم باشد چنانكه در جوامع الجامع اشاره كرده «ميثاق» در آيه فوق مصدر و بمعنى محكم
كردن يا محكم شدن است.
بنظر ميايد مراد از عهد اللَّه هدايت تكوينى باشد كه در وجود هر فرد
بوديعه گذاشته شده و مراد از ميثاق عهد محكم شدن آن بوسيله انبياء و اوصياء باشد
يعنى فاسقين كسانىاند كه هدايت تكوينى و درك فطرى خود را پس از آنكه بوسيله
انبياء محكم شده، ميشكنند، آنوقت «يَقْطَعُونَوَيُفْسِدُونَ» بيان نقص عهد است «ميثاق»
را ميشود مصدر از براى فاعل گرفت و فاعلش خداست و نيز جايز است كه از
براى مفعول باشد چنانكه همانطور ترجمه شد.
ناگفته نماند: همه مردم از هدايت تكوينى برخورداراندفِطْرَتَ اللَّهِ
الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهاروم: 30. و انبياء براى ميثاق
و تقويت همان فطرت آمدهاند.
3-تِلْكَ الْقُرى نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ
جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا
مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلى قُلُوبِ الْكافِرِينَ. وَ ما وَجَدْنا
لِأَكْثَرِهِمْ مِنْعَهْدٍوَ إِنْ وَجَدْنا أَكْثَرَهُمْ لَفاسِقِينَاعراف 101- 102. در مجمع «عهد» را وفا بعهد معنى كرده و
فرموده: گويند «فُلانٌ