بقره: 110. ايضا آياتيكهعِنْدَرَبِّهِمْدر آنها راجع باجر آخرت آمده.
ظاهرا مراد از همه آنها حتمى بودن يا جاودان بودن اجر است.
تقرّب: مانندبَلْ أَحْياءٌعِنْدَرَبِّهِمْ يُرْزَقُونَآل عمران: 169.فَالَّذِينَعِنْدَرَبِّكَ
يُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِفصّلت: 38. ظاهرا مراد از اين
آيات چنانكه راغب گفته تقرّب است كه با لفظعِنْدَ رَبِّهِمْبيان شده.
علم: مثللِنُرْسِلَ عَلَيْهِمْ حِجارَةً مِنْ طِينٍ. مُسَوَّمَةًعِنْدَرَبِّكَ
لِلْمُسْرِفِينَذاريات: 33 و 34. ميشود گفت: مراد از «عند» در اينگونه آيات علم خداوندى
است.
وقت حساب:لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِعِنْدَرَبِّكُمْبقره: 76.أَوْ يُحاجُّوكُمْعِنْدَرَبِّكُمْآل عمران: 73.وَ لَوْ تَرى إِذِ
الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْعِنْدَرَبِّهِمْسجده: 12. «عند» در اينگونه آيات وقت حساب را
ميرساند و شايد تقدير آن «عِنْدَحِسابِ رَبِّكُمْ» و نظير آن باشد. جانب و ناحيه: مثلوَ لَمَّا جاءَهُمْ
كِتابٌ مِنْعِنْدِاللَّهِ ...بقره: 89.
وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْعِنْدِاللَّهِ وَ ما هُوَ
مِنْعِنْدِاللَّهِآل عمران: 78.
ناگفته نماند «عند»
براى ظرف زمان نيز آيد مثل «اتَيْتُكَعِنْدَمَغيبِ الشَّمْسِ» ولى در
قرآن براى زمان نيامده است ايضا بمعنى اعتقاد آيد مثل «عِنْدىانَّكَ عادِلٌ».
عنق:گردن. در اقرب الموارد گفته: عنق محل اتصال سر ببدن است مذكّر و
مؤنّث هر دو آيد مذكّر بودن اكثر است جمع آن اعناق ميباشد.
وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلىعُنُقِكَ ...
اسراء: 29. دست را بگردنت بسته نكن (در انفاق تقتير نكن)وَ أُولئِكَ
الْأَغْلالُ فِيأَعْناقِهِمْرعد: 5.
در آيهفَاضْرِبُوا فَوْقَالْأَعْناقِانفال: 12. مراد ازفَوْقَ الْأَعْناقِظاهرا سرهاست كه بالاى گردن
قرار گرفتهاند.