responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 57

بقره: 110. ايضا آياتيكه‌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ در آنها راجع باجر آخرت آمده.

ظاهرا مراد از همه آنها حتمى بودن يا جاودان بودن اجر است.

تقرّب: مانند بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ‌ آل عمران: 169. فَالَّذِينَ‌ عِنْدَ رَبِّكَ يُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ فصّلت: 38. ظاهرا مراد از اين آيات چنانكه راغب گفته تقرّب است كه با لفظ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ بيان شده.

علم: مثل‌ لِنُرْسِلَ عَلَيْهِمْ حِجارَةً مِنْ طِينٍ. مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُسْرِفِينَ‌ ذاريات: 33 و 34. ميشود گفت: مراد از «عند» در اينگونه آيات علم خداوندى است.

وقت حساب: لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ‌ عِنْدَ رَبِّكُمْ‌ بقره: 76. أَوْ يُحاجُّوكُمْ‌ عِنْدَ رَبِّكُمْ‌ آل عمران: 73. وَ لَوْ تَرى‌ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ‌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ سجده: 12. «عند» در اينگونه آيات وقت حساب را ميرساند و شايد تقدير آن «عِنْدَ حِسابِ رَبِّكُمْ» و نظير آن باشد. جانب و ناحيه: مثل‌ وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ‌ عِنْدِ اللَّهِ ... بقره: 89.

وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ‌ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ‌ عِنْدِ اللَّهِ‌ آل عمران: 78.

ناگفته نماند «عند» براى ظرف زمان نيز آيد مثل «اتَيْتُكَ‌ عِنْدَ مَغيبِ الشَّمْسِ» ولى در قرآن براى زمان نيامده است ايضا بمعنى اعتقاد آيد مثل «عِنْدى‌ انَّكَ عادِلٌ».

عنق: گردن. در اقرب الموارد گفته: عنق محل اتصال سر ببدن است مذكّر و مؤنّث هر دو آيد مذكّر بودن اكثر است جمع آن اعناق ميباشد.

وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‌ عُنُقِكَ‌ ...

اسراء: 29. دست را بگردنت بسته نكن (در انفاق تقتير نكن) وَ أُولئِكَ الْأَغْلالُ فِي‌ أَعْناقِهِمْ‌ رعد: 5.

در آيه‌ فَاضْرِبُوا فَوْقَ‌ الْأَعْناقِ‌ انفال: 12. مراد از فَوْقَ الْأَعْناقِ‌ ظاهرا سرهاست كه بالاى گردن قرار گرفته‌اند.

إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ‌ أَعْناقُهُمْ‌ لَها خاضِعِينَ‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست