27 و 28. ملاحظه آيات قرآن نشان ميدهد كه اطلاق آن بر درخت انگور بىشكّ
است.
در آيهوَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنابِتَتَّخِذُونَ مِنْهُ
سَكَراً وَ رِزْقاً حَسَناًنحل: 67. «الاعناب»
ظاهرا عطف بنخيل و مراد درخت انگور است زيرا تقدير «وَمِنْ ثَمَراتِ الْأَعْنَابِ»
است در آياتيكه عنب و اعناب در رديف نخل و نخيل آمده، بقرينه آندو مراد درخت انگور
است زيرا نخل و نخيل فقط بدرخت خرما اطلاق ميشود نه بخرما ولى در آيهفَأَنْبَتْنا فِيها
حَبًّا. وَعِنَباًوَ قَضْباًظهور آيه در انگور است. جمع عنب در قرآن اعناب آمده و واحد آنرا عنبه
گويند.
عَنَت: (بر وزن بشر) مشقّت. در مجمع ذيل آيه 118. آل عمران فرموده:
اصل عنت بمعنى مشقّت است «عَنَتَالرَّجُلُيَعْنَتُعَنَتاً» يعنى بروى مشقّت وارد شد.
وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ
الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ...ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَالْعَنَتَمِنْكُمْ ...نساء: 25. عنت بمعنى مشقّت
است مراد از آن ظاهرا مشقّت در صورت عدم نكاح است و اگرذلِكَاشاره بنكاح باشد معنى اين
ميشود: نكاح زنان آزاد و كنيز براى كسى است كه بترسد از عدم نكاح بزحمت افتد و
بزنا مرتكب شود.
لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبالًا
وَدُّوا ماعَنِتُّمْ ...
آل عمران: 118. ما درما عَنِتُّمْمصدرى است يعنى: از غير
مؤمنين همراز مگيريد در افساد شما كوتاهى نميكنند و مشقّت شما را دوست دارند ايضا
در آيهعَزِيزٌ عَلَيْهِ ماعَنِتُّمْتوبه: