5. در آنچه خطا كردهايد گناهى نداريد ليكن در آنچه قلوب شما قصد كرده
خطا كاريد.وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناًمُتَعَمِّداًفَجَزاؤُهُ
جَهَنَّمُ خالِداً فِيهانساء: 93. يعنى مؤمن را از روى قصد و دانسته بكشد.
عماد: ستون. ايضا بمعنى ابنيه رفيعه آمده در اينصورت مفردش عماده است
رجوع شود به صحاح و اقرب.أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ. إِرَمَ ذاتِالْعِمادِ. الَّتِي لَمْ
يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِفجر: 6- 8. احتمال قوى آنست
كه «العِماد»
در آيه بمعنى كاخهاى بلند است رجوع شود به «ارم».
عماد بمعنى ستون جمعش عَمدَ (بر وزن فرس و عنق) است ولى در قرآن بر
وزن فرس آمده استاللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِعَمَدٍتَرَوْنَهارعد: 2. ايضاخَلَقَ السَّماواتِ
بِغَيْرِعَمَدٍتَرَوْنَهالقمان: 10. ممكن استتَرَوْنَهاجمله مستقل باشد يعنى:
آسمانها را بىستون بالا برد و آفريد.
مىبينيد كه بىستوناند بالا برد و آفريد.
مىبينيد كه بىستوناند و ممكن است قيدعَمَدٍباشد يعنى بدون ستونهاى مرئى.
در اينصورت فقط ستون مرئى نفى شده يعنى ستونهاى نامرئى از قبيل جاذبه و غيره هست
(بنا بر مفهوم مخالف).