آن بلفظ جمع مذكّرتَعالَوْاهفت بار و بلفظ جمع مؤنثفَتَعالَيْنَيكبار در قرآن آمده است.يا أَهْلَ
الْكِتابِتَعالَوْاإِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْآل عمران: 64. اى اهل كتاب
بيائيد بسوى كلمهايكه ميان ما و شما يكسان استفَتَعالَيْنَأُمَتِّعْكُنَّ وَ
أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلًااحزاب:
28. و آن خطاب بزنان حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله است.
علىّ: بسيار برتر. بسيار رفيع القدر. و آن صيغه مبالغه است آن جمعا
يازده بار در قرآن مجيد آمده است هشت بار در وصف خداى تعالى مثلوَ لا يَؤُدُهُ
حِفْظُهُما وَ هُوَالْعَلِيُالْعَظِيمُبقره: 255. يكدفعه درباره قرآنوَ إِنَّهُ فِي
أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنالَعَلِيٌحَكِيمٌزخرف: 4. و يكبار در وصف نام نيك يا شريعت پيامبرانوَ وَهَبْنا لَهُمْ
مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍعَلِيًّامريم: 50. و يكبار درباره
مكان ادريس عليه السّلامإِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا. وَ رَفَعْناهُ مَكاناًعَلِيًّامريم: 57.
درباره اين آيه در «درس-
ادريس» صحبت شده است. اهل لغت آنرا در علوّ مقام و علوّ مكان هر دو
گفتهاند ولى ظهور همه آيات در علوّ مقام است. غير از آيه فوق.
راغب گفته: معنىهُوَالْعَلِيُالْكَبِيرُآنست كه برتر است از اينكه وصف واصفين بلكه علم عارفين باو احاطه
كند. در مجمع آمده: علىّ در اصل از علوّ است خداى سبحان بوسيله اقتدار و نفوذ
سلطان برتر و بالاتر است.
اعلى: بالاتر و برتر. در علوّ مكان و مقام هر دو آيد مثلسَبِّحِ اسْمَ
رَبِّكَالْأَعْلَىاعلى: 1. كه در علوّ مقام است و مثلما كانَ لِي مِنْ
عِلْمٍ بِالْمَلَإِالْأَعْلىص: 69.وَ هُوَ بِالْأُفُقِالْأَعْلىنجم: 7. كه ظهور هر دو در علوّ
مكان است نه مقام جمع آن در قرآن اعلون آمدهوَ أَنْتُمُالْأَعْلَوْنَإِنْ