responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 34

قيامت است. عالِمُ‌ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ از اسماء حسنى است و آن يازده مرتبه بلفظ فوق و دو دفعه بلفظ عالِمُ الْغَيْبِ‌ در قرآن مجيد آمده است‌ عالِمُ‌ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ‌ رعد: 9. عالِمُ‌ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً جنّ: 26.

عليم: بسيار دانا. صيغه مبالغه است در مجمع از سيبويه نقل كرده:

چون اراده مبالغه كنند بجاى فاعل فعيل گويند مثل عليم و رحيم.

سُبْحانَكَ لا عِلْمَ‌ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ‌ الْعَلِيمُ‌ الْحَكِيمُ‌ بقره: 32.

اين كلمه صدو شصت و دو بار در كلام اللّه آمده است صدو پنجاه و شش بار درباره خدا و هشت بار درباره ديگران مثل‌ يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ‌ اعراف: 112. قالَ اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ‌ يوسف: 55. ايضا يونس: 79- يوسف:

76- حجر: 53- شعراء: 34 و 37- ذاريات: 28.

علّام: بسيار دانا. صيغه مبالغه است‌ إِنَّكَ أَنْتَ‌ عَلَّامُ‌ الْغُيُوبِ‌ مائده:

109. و آن چهار بار و همه بصورت‌ عَلَّامُ‌ الْغُيُوبِ‌ در قرآن آمده است مائده: 109 و 116- توبه: 78- سباء:

48.

علم: (بر وزن فرس) نشانه. علامت.

راغب گفته: علم اثر و نشانه‌ايست كه شى‌ء با آن معلوم ميشود مثل علم لشكر و علم طريق (نشانه راه) كوه را بجهت معلوم بودنش علم گفته‌اند جمع آن اعلام است.

وَ مِنْ آياتِهِ الْجَوارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ‌ شورى: 32. وَ لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ‌ رحمن:

24. يعنى براى خداست نهرهاى جارى كه در دريا بوجود آمده‌اند و مانند نشانه‌ها و مرزهااند در «بحر» ذيل عنوان نهرهاى دريائى مفصلا توضيح داديم كه مراد از اين آيات نهرهاى دريائى است بآنجا رجوع شود. علم بلفظ مفرد در قرآن نيامده است.

عالم: (بفتح لام) همه مخلوقات.

در صحاح گفته: «الْعالَمُ‌: الْخَلْقُ وَ

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست