قيامت است.عالِمُالْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِاز اسماء حسنى است و آن يازده
مرتبه بلفظ فوق و دو دفعه بلفظعالِمُ الْغَيْبِدر قرآن مجيد آمده استعالِمُالْغَيْبِ وَ
الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِرعد: 9.عالِمُالْغَيْبِ فَلا
يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداًجنّ: 26.
عليم: بسيار دانا. صيغه مبالغه است در مجمع از سيبويه نقل كرده:
چون اراده مبالغه كنند بجاى فاعل فعيل گويند مثل عليم و رحيم.
اين كلمه صدو شصت و دو بار در كلام اللّه آمده است صدو پنجاه و شش
بار درباره خدا و هشت بار درباره ديگران مثليَأْتُوكَ بِكُلِّ
ساحِرٍعَلِيمٍاعراف: 112.قالَ اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌعَلِيمٌيوسف: 55. ايضا يونس: 79-
يوسف:
24. يعنى براى خداست نهرهاى جارى كه در دريا بوجود آمدهاند و مانند
نشانهها و مرزهااند در «بحر»
ذيل عنوان نهرهاى دريائى مفصلا توضيح داديم كه مراد از اين آيات
نهرهاى دريائى است بآنجا رجوع شود. علم بلفظ مفرد در قرآن نيامده است.