25. مراد از عاكف كسى است كه در مكه ساكن و ملازم باشد، بادى آنست كه از
كنار آيد (و ظاهر شود چنانكه در بدء گذشت).
يعنى مسجد محترميكه آنرا براى مقيم و مسافر يكسان كردهايم.
وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِعاكِفاًلَنُحَرِّقَنَّهُطه: 97. بنگر بمعبودت كه بدان
ملازم شدى حتما حتما آنرا مىسوزانيم يا ريز ريز ميكنيم.قالُوا لَنْ
نَبْرَحَ عَلَيْهِعاكِفِينَحَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسىطه: 91. گفتند: پيوسته ملازم
گوساله خواهيم بود تا موسى پيش ما باز گردد.
هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ
وَ الْهَدْيَمَعْكُوفاًأَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ ...فتح: 25. معكوف بمعنى ممنوع
استوَ الْهَدْيَعطف است بضمير مفعول درصَدُّوكُمْآيه در جريان حديبيّه است كه
مشركان رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را از انجام عمره مانع شده و نيز نگذاشتند
قربانيهاى مسلمانان بمكّه برسد يعنى: آنان همان كسانى هستند كه كافر شدند و شما را
از مسجد الحرام باز داشتند و قربانى را ممنوع و محبوس كردند از اينكه بمحل خويش
برسند (محل ذبح آنها مكه بود چنانكه محل ذبح قربان حج منى است).
اعتكاف
وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْعاكِفُونَفِي الْمَساجِدِبقره: 187. عاكف و معتكف كسى
است كه خود را بقصد عبادت در مسجد حبس كند و از آن بيرون نرود.
اعتكاف فقط ماندن در مسجد است بقصد تعبّد هر چند قصد عبادت ديگر
نداشته باشد ولى احوط است قصد عبادت ديگر نيز. اعتكاف باصل شرع مستحب و با نذر و
سوگند و غيره واجب ميشود. روزه از شرايط آنست معتكف بايد روزه باشد خواه واجب باشد
يا مستحب. حدّ اقلّ