29. زنش صيحه زنان آمد و با تعجّب بصورتش زد و گفت: پير زن عقيم
مىزايد؟!وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُعَقِيماًشورى:
50. هر كه را خواهد عقيم ميكند آيه شامل زنان و مردان است.
حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذابُ
يَوْمٍعَقِيمٍحج: 55.يَوْمٍعَقِيمٍروزى است كه خيرى و سرورى در آن نيست و فرح و شادى نمىزايد ظهور آن
ميرساند كه مراد عذاب دنياست.
وَ فِي عادٍ إِذْ أَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الرِّيحَالْعَقِيمَذاريات: 41. عقيم ظاهرا بمعنى
فاعل است گفتهاند «ريحعقيم» باديكه ابر باران ده نياورد و ابرها و درختان را تلقيح نكند
يعنى خيرى نزايد قرآن درباره بادها فرموده:
و اگر بادى باشد كه هيچ يك از فايدهها را نداشته باشد پس آن از
زائيدن فايده عقيم است باد قوم عاد چنين بادى بوده است. گفتهاند:
«الْمُلْكُعَقيمٌ» يعنى حكومت نازا است زيرا پدر براى پادشاهى پسرش را ميكشد. اين لفظ
فقط چهار بار در قرآن مجيد آمده است.
عَكَفَ:عكوف و عكف بمعنى ملازمت با تعظيم است. در مفردات آمده: «العُكُوفُالإقْبالُ عَلَى الشَّيءِ وَ
مُلازَمَتُهُ عَلَى سَبيلِ التَّعْظِيمِ لَهُ» در قاموس گفته: «عَكَفَعَلَيْهِعُكُوفاً:
اقْبَلَ عَلَيْهِ مُواظِباً». اين كلمه بمعنى حبس و منع نيز آمده است
چنانكه خواهد آمد، اكثر موارد آن در قرآن