حام و ... و غير اينها. در اينصورت ميشود گفت:أَوْفُوابِالْعُقُودِعنوان و تيتر سوره مائده است.
در مجمع چهار قول درباره عقود نقل فرموده:
اول: آنكه مراد پيمانهاى اهل جاهليّت است كه براى يارى يكديگر در
مقابل ظلم مىبستند.
دوم: پيمانهاى خداست كه نسبت بايمان و عمل از بندگان گرفته است.
سوم: عقود فيما بين مردم است از قبيل عقد نكاح و بيع و غيره.
چهارم: دستور باهل كتاب است كه به پيمانهائيكه از آنها نسبت بعمل
بدستورات تورات و انجيل گرفته شده است.
ناگفته نماند: قول دوم و سوّم داخل در عمومى است كه گفتيم و قول اول
و چهارم باطل است زيرا خطابيا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواشامل اهل كتاب و اهل جاهليت
نميشود.
در تفسير عياشى از عبد اللّه بن سنان از حضرت صادق عليه السّلام نقل
شده:
آيات از ابتداى بعثت موسى عليه السّلام گفتگو ميكند كه گفت: خدايا:
سينهام را وسعت ده، كارم را آسان گردان، عقده را از زبانم بگشا. تا سخنم را
بفهمند.
آيا مراد از «عقدة»
لكنت و گرهى بود در زبان موسى كه در اثر گرفتن آتش بدهان، بوجود آمده
بود؟
بعضى تاء «عقدة»
را براى وحدت گرفته و گفتهاند يعنى: مقدارى از عقده زبانم را بگشا
كه سخن بهتر بگويم ولى بهتر است عقده براى نوع باشد چنانكه در الميزان است يعنى