در اين روايت امام عليه السّلام سه شب را لا على التعيين فرموده است،
ظاهرا براى آنست كه هر سه شب را بعبادت و دورى از گناهان بسر برند.
باز در مجمع از عياشى از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه فرمود:
آن در دو شب 21 و 23 (رمضان) است راوى گفت: يكى معيّن كنيد فرمود: ضررى ندارد كه
در هر دو عمل كنى آن يكى از آندو است.
شيعه و اهل سنت روايت كردهاند عبد اللّه انيس انصارى (جهنىّ) برسول
خدا صلّى اللّه عليه و آله گفت: منزل من از مدينه دور است شبى را امر كنيد كه در
آن داخل مدينه شوم. حضرت شب بيست و سوم را امر فرمودند. لذا آنشب را شب جهنى
ميخواندند.
ولى مشهور در ميان اهل سنّت شب هفدهم رمضان است.
قدس:پاكى. پاك (بر وزن قفل و عنق) مصدر و اسم بكار رفته است «الْقُدْسُ: الطّهر» (قاموس).
اين تعبير راجع بعيسى عليه السّلام در آيه 253 بقره و 110 مائده نيز
آمده است و در خصوص حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله هست:قُلْ نَزَّلَهُ
رُوحُالْقُدُسِمِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِنحل: 102.
مراد از روح القدس چنانكه گفتهاند جبرئيل است و در آيه اخير يقين
است «القدس»
ظاهرا اسم است نه مصدر و اضافه روح بر آن براى اختصاص ميباشد يعنى
روحيكه از آلودگيها و خطا و نسيان و عصيان پاك است.