ظهور آيه و روايات آنست كه مراد از معقّبات ملائكه هستند اشكاليكه
مىماند آنست كه در اين كتاب مكرّر گفتهايم وصف ملائكه با الف و تاء جمع بسته
نميشود زيرا اين جمع در صورتى است كه موصوف آن مؤنث حقيقى باشد مثل مسلمات پيداست
كه ملائكه مؤنّث نيستند و يا مذكّر لا يعقل مثل مرفوعات و پيداست كه ملائكه أولو
العقلاند و اگر بگوئيم مراد از معقبات نيروهاى لا يعقلاند در اينصورت نسبتيَحْفَظُونَهُبآنها مشكل است و ايضا با
آيات ديگر نميسازد. و اللّه العالم.
عقد:بستن. گره زدن «عَقَدَالْحَبْلَعَقْداً: شَدَّهُ» راغب گفته: عقد جمع كردن اطراف شىء است، در اجسام صلبه
بكار ميرود مثل بستن ريسمان ... و در معانى بطور استعاره آيد مثل عقد بيع و عهد و غيره.
وَ لا تَعْزِمُواعُقْدَةَالنِّكاحِ حَتَّى
يَبْلُغَ الْكِتابُ أَجَلَهُبقره: 235. قصد بستن عقد زناشوئى نكنيد تا مدت عدّه وفات سرآيد علقه
نكاح را عقده گفته شده كه آن نوعى گره زدن و ايجاد علقه بين زنان و شوهران است اهل
لغت گويند: عقده اسم آنست كه بسته و گره زده ميشود نكاح باشد يا پيمان يا غير
آنها.
وَ لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ
الْأَقْرَبُونَ وَ الَّذِينَعَقَدَتْأَيْمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى
كُلِّ شَيْءٍ شَهِيداًنساء: 33. ظاهرا اين آيه اجمال آيات ارث است، مراد ازوَ الَّذِينَعَقَدَتْأَيْمانُكُمْزوج و زوجه است و آن عطف است
برالْأَقْرَبُونَو مراد از موالى ورّاث است
يعنى براى هر يك از شما وارثانى قرار داديم ارث مىبرند از آنچه پدران، مادران،
اقربا و زنان و شوهران گذاشتهاند آنگاه فرموده: