تَأْتِيَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُقُبُلًاكهف: 55. مگر اينكه طريقه
گذشتگان يا عذاب رو برو بر آنها آيد.
قِبَل: (بر وزن عنب) طاقت، نزد، طرف، چنانكه در
اقرب و غيره آمده مثلفَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لاقِبَلَلَهُمْ بِهانمل: 37. بر آنها لشكريانى
آوريم كه طاقت مقابله با آنها را ندارند. و مثلفَما لِ الَّذِينَ
كَفَرُواقِبَلَكَمُهْطِعِينَمعارج: 36. چرا كافران نزد تو بتو خيره هستند. ممكن است آن بمعنى طرف
باشد يعنى چه شده كافران بسوى تو خيرهاند.
در آيهلَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْقِبَلَالْمَشْرِقِ وَ
الْمَغْرِبِبقره:
177. بى شكّ مراد طرف است يعنى نيكى آن نيست كه روهاى خود را بسوى مشرق يا
مغرب كنيد.
فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ
وَ ظاهِرُهُ مِنْقِبَلِهِالْعَذابُحديد: 13. «قِبَلِهِ»ظاهرا بمعنى طرف است اين سور بنظرم واقعيت ايمان است كه از طرفى
بمؤمنان رحمت و از طرفى بمنافقان عذاب است مثل قرآن كه براى مؤمنان شفا و رحمت و
براى كافران خسار و زيان است پس قرآن دو جهت دارد همچنين ايمان، وجود باب در حائل
ظاهرا واقعيت ارتباط مؤمن و منافق است كه در دنيا وجود داشته و در آخرت بصورت درب
آمده.
يعنى: ميان مؤمنان و منافقان حائلى زده ميشود كه داراى درى است در
باطنش رحمت و ظاهرش از جانب آن آتش است و آتش از آن سرزده در همه آيات گذشته معنى «روبرو» صحيح و صادق است.