بدر است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله باصحابش فرمود: بلى اگر
صبر كنيد و تقوى داشته باشيد و دشمنان باين زودى بر شما بتازند پروردگارتان بشما
كمك ميكند. ممكن است فور در آيه بمعنى هيجان و خروج كفّار باشد يعنى اگر در اين
هيجان و خروجشان بر شما بتازند ...
فوز:نجات. رستگارى. طبرسى فرموده: فوز و فلاح و نجاح نظير هماند. راغب
آنرا رسيدن بخير با سلامت معنى كرده است.وَ مَنْ يُطِعِ
اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْفازَفَوْزاًعَظِيماًاحزاب: 71.رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَالْفَوْزُالْعَظِيمُمائده: 119.
قرآن كريم فوز را فقط در خشنودى خدا، طاعت خدا و رسول، ورود بجنّت،
بودن با نيكان و مصون بودن از گناهان ميداند.
(مَفَاز): مصدر ميمى و اسم مكان است.إِنَّ
لِلْمُتَّقِينَمَفازاًحَدائِقَ وَ أَعْناباً ...نباء: 31 و 32. يعنى: براى
پرهيزكاران نجاتى هست يا محلّ رستگارى هست ولى بقرينهإِنَّ جَهَنَّمَ
كانَتْ مِرْصاداًنباء: 21. كه معادل آيه است و بقرينهحَدائِقَكه بيان آنست، اسم مكان بهتر
بنظر ميايد.
(مَفَازَة): نيز مصدر ميمى و اسم مكان استفَلا
تَحْسَبَنَّهُمْبِمَفازَةٍمِنَ الْعَذابِآل عمران: 188. آنها را در
نجات از عذاب مپندار.
بيابان را مفازه گويند، بقولى آن براى تفأّل است و بقولى آن بمعنى
مهلكه است كه فوز بمعنى هلاكت نيز آمده است در اقرب گفته: «فَازَالرَّجُلُ ماتَ وَ هَلَكَ» در
مصباح گفته: مفازه موضع مهلك است ... و بقولى آن بمعنى نجات و سلامت است و اين
تسميه بطور تفأّل ميباشد.