بقره: 210. در باره رجعت بتفصيل سخن گفته و آنرا از مراتب روز قيامت
(قيامت كوچك) دانسته و پس از نقل و ردّ شبهه مخالفين، ميگويد: روايات مثبته رجعت
هر چند فرد فرد آنها مختلف است ليكن در معنى متّحداند و آن اينكه سير نظام دنيوى
متوجّه است بروزيكه در آن آيات خدا كاملا آشكار ميشود ... و بعضى از اولياء اللّه
و قسمتى از دشمنان خدا زنده شده بدنيا بر ميگردند و حق از باطل جدا ميشود. اين
ميرساند كه رجعت مرتبهاى است از مراتب قيامت هر چند در ظهور از قيامت كمتر است كه
در آن امكان شرّ و فساد وجود دارد ولى در قيامت نه ... از اهل بيت عليهم السلام
وارد شده: روزهاى خدا سه است روز ظهور، روز رجعت، روز قيامت
فور:جوشيدن. غليان. راغب قيد شدّت را بر آن افزوده است و گويد: آن در آتش
و ديك و غضب گفته ميشود يعنى در فوران آتش و غليان ديك و بر انگيخته شدن غضب بكار
ميرود.
حَتَّى إِذا جاءَ أَمْرُنا وَفارَالتَّنُّورُ قُلْنَا
احْمِلْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِهود: 40. تا چون امر ما آمد و
تنور فوران كرد (آب از آن جوشيد) گفتيم در آن كشتى از هر نوع يك جفت سوار كن.إِذا أُلْقُوا فِيها
سَمِعُوا لَها شَهِيقاً وَ هِيَتَفُورُملك: 7. چون در جهنّم انداخته
شوند صفير آنرا ميشنوند و ميجوشد و فوران ميكند.
بَلى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْفَوْرِهِمْهذا يُمْدِدْكُمْ
رَبُّكُمْ ...آل عمران: 125. در الميزان آمده فور بمعنى غليان است سپس بطور
استعاره در سرعت و عجله بكار رفته و در كاريكه مهلت ندارد استعمال شده است، آيه
ظاهرا راجع بجريان