هر امّت گروهى زنده خواهند شد و اثبات اين مطلب احتياج بفحص و كاوش
در اخبار دارد.
ديگرى آنكه رجعت فقط مخصوص به بد كاران است نه نيكوكاران و بد كاران
زيرا فرمودهفَوْجاًمِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِناحال آنكه ظهور روايات رجعت در
بعثت نيكوكاران و بد كاران است.
بقرينه بعضى از آيات ميشود گفت:
حشر فوجى از هر امّت بعد از حشر عمومى در قيامت است. يعنى چون همه
مردم در آخرت زنده شدند از هر امّت گروهى كه مكذّب آيات خدا و سر دسته بد
كاراناند جمع شده و مورد عذاب واقع ميشوند در آيات زير دقّت شود.
در اين آيات صحبت از يك حشر عمومى است كه شامل همه مردم است و بعد
ماندن ظالمان در جهنّم و نجات اهل تقوى بميان آمده و در وسط بعد از حشر عمومى گفته
شده از هر شيعه و گروهى هر كدام را كه در سركشى محكمتر است بيرون ميكشيم سپس
ميدانيم كدام اشخاص در دخول بآتش اولىتراند.
اين يك حشر خصوصى بعد از حشر عمومى است و اين آيات با آيهوَ يَوْمَ نَحْشُرُ
...و با آيهحَتَّى إِذا جاؤُ ...ميشود گفت قريب السياق و بيان
كننده يكديگراند. و اللّه اعلم.
ناگفته نماند: روايات از طريق شيعه در باره رجعت زياد است طالبان
تفصيل بكتاب «الايقاظمن الهجعة فى اثبات الرجعة» تأليف حرّ عاملى رحمه اللّه رجوع كنند.