responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 2

بَنُو أَبِيهِ الْأَدْنَوْنَ أَوْ قَبِيلَتُهُ». وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ‌ الْأَقْرَبِينَ‌ شعراء: 214.

بايد دانست كه پدران و فرزندان و برادران داخل در عشيره نيستند بقرينه‌ قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ‌ ...

توبه: 24. مگر آنكه گفته شود عَشِيرَتُكُمْ‌ ذكر عامّ بعد از خاص است.

معشر: جماعت. يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ‌ انعام:

130. اين لفظ سه بار در قرآن بكار رفته و همه درباره جنّ و انس است:

انعام آيه 128 و 130- رحمن: 33.

مِعْشارِ (بكسر ميم): يك دهم (10/ 1) وَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ ما بَلَغُوا مِعْشارَ ما آتَيْناهُمْ‌ سباء: 45. يعنى گذشتگان انبياء را تكذيب كردند (و هلاك شدند) و اينان كه تكذيب ميكنند بيك دهم آنچه بگذشتگان داده‌ايم نرسيده‌اند (آنها با آنهمه قدرت كه از بين رفتند اينها كه در قدرت از آنها كمتراند حتما هلاك خواهند شد) در اقرب الموارد گويد: بقولى معشار يك هزارم است كه گفته‌اند معشار يكدهم عشير و عشير يكدهم يكدهم است. (1000/ 1).

ولى مراد از آن در قرآن ظاهرا ده يك است. اين لفظ فقط يكبار در قرآن آمده است.

وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ. وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ‌ تكوير: 3 و 4. اهل لغت گفته‌اند: عشراء ناقه‌ايست كه در دهمين يا هشتمين ماه حاملگى است و يا مطلق شتر آبستن است. و عِشار (بكسر اول) جمع عشراء است و چون آيه درباره قيامت است گفته‌اند:

يعنى آنگاه كه شتران آبستن (مورد علاقه عرب) رها كرده شوند.

ولى بنظر من مراد از عشار مطلق حامله است، نه شتران و مراد از عُطِّلَتْ‌ خالى بودن است. در كتاب معاد از نظر قرآن و علم ص 37 چنين نوشته‌ام:

ابن اثير در نهايه گويد: عشراء شترى را گويند كه ده ماه از حاملگى آن گذشته باشد. سپس اين كلمه عموميت‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 2
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست