هر گاه در آيات قرآن دقت شود خواهيم ديد كه فضل در آن بدو معنى بكار
رفته:
1- برترى.
2- عطيّه و احسان و رحمت. و هر دو از مصاديق معناى اولى است.
امّا اوّلى ممكن است معنوى باشد مثلفَما كانَ لَكُمْ
عَلَيْنا مِنْفَضْلٍ ...اعراف: 39. شما را بر
ما بر ترى و فضيلتى نبود.وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ مِنَّافَضْلًاسباء: 10. و ممكن است مادّى
مثلوَ اللَّهُفَضَّلَبَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ فِي الرِّزْقِنحل: 71.
امّا دوّمى مثلوَ لكِنَّ اللَّهَ ذُوفَضْلٍعَلَى الْعالَمِينَبقره: 251. ليكن خدا صاحب
احسان و رحمت است بر مردمان راغب گويد: هر عطيّهاى را كه بر معطى لازم نيست فضل
گويند. يعنى احسان و رحمت و عطائيكه خدا بر بندگان ميكند بر خداوند لازم نيست بلكه
از روى لطف و كرم ميكند لذا بآن فضل گوئيم كه زيادت است و گرنه بندگان حقى در نزد
خدا ندارند.
[اينك بچند آيه نظر ميكنيم.] 1-فَلَوْ لافَضْلُاللَّهِ عَلَيْكُمْ
وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَبقره: 64. در اين آيه كلمه
رحمت بعد از «فضل»
آمده ايضا در آيه 83 و 113 و 175 سوره نساء و غيره آيا رحمت در اين
آيات بيان و عبارت اخراى فضل است يا معنى ديگرى دارد؟ بنظر ميايد كه «رحمة» ذكر عام بعد از خاصّ باشد كه
فضل از مصاديق رحمت است و ميشود با ملاحظه آيات ما قبل مصاديق آندو را روشن كرد و
در آيه فوق ميتوان گفت: مراد از فضل تأخير عذاب و غرض از رحمة قبول توبه باشد
يعنى: اى بنى اسرائيل اگر فضل خدا بر شما نبود و در عقوبت شما تعجيل ميكرد و اگر
رحمتش در توفيق توبه نبود حتما زيانكار ميشديد.