responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 181

وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ فَصَّلْناهُ‌ تَفْصِيلًا اسراء:

12. و تا عدد سالها و حسابرا بدانيد و هر چيز را از هم متمايز كرديم و روشن نموديم و مردم ميتوانند آنها را از همديگر بشناسند.

هذا يَوْمُ‌ الْفَصْلِ‌ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ‌ صافات: 21. تعبير از روز قيامت با يَوْمُ‌ الْفَصْلِ‌ در بسيارى از آيات آمده است و مراد از آن حكومت و قضاوت حق است كه در نتيجه حق از ناحق، عادل از ظالم جدا شده و هر يك راه خويش روند چنانكه فرموده‌ إِنَّ اللَّهَ‌ يَفْصِلُ‌ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ حج: 17. إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ‌ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ‌ سجده: 25.

در آيه‌ إِنَّ يَوْمَ‌ الْفَصْلِ‌ كانَ مِيقاتاً نباء: 17. شايد مراد جدا كردن اجزاء عالم از همديگر باشد ولى بعيد است.

وَ آتَيْناهُ الْحِكْمَةَ وَ فَصْلَ‌ الْخِطابِ‌ ص: 20. راجع باين آيه رجوع شود به «خطب».

كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَ‌ فُصِّلَتْ‌ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ هود: 1. درباره اين آيه در «حكم» توضيح مفصّل داده شده بآنجا رجوع شود.

إِنَّهُ لَقَوْلٌ‌ فَصْلٌ‌. وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ‌ طارق: 13 و 14. فصل بمعنى مفصول است يعنى جدا شده از شوخى و ناحق، معنى آيه: حقا كه اين سخن قولى است حق و ثابت و شوخى نيست.

فصم: شكستن. قطع كردن. «فَصَمَ‌ الشّى‌ء: كسّره من غير بينونة- فَصَمَ‌ الشّى‌ء: قطعه».

انْفِصَام‌: قطع شدن. فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌ لَا انْفِصامَ‌ لَها بقره:

256. هر كه بطغيانگر كفر ورزيده و بخدا ايمان آورد بدستگيره‌اى چنگ زده كه قطع شدن ندارد. در نهج البلاغه خطبه 107 در وصف آتش آخرت فرموده:

«لَا تُفْصَمُ‌ كُبُولُهَا».

زنجيرهايش- قطع نميشود اين كلمه فقط

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست