صلاح گفتهاند. راغب خروج شىء از اعتدال معنى ميكند خواه كم باشد يا
بيشتر.لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لافَساداًقصص: 83. در زمين برترى (خود
پسندى) و تباهى اراده نميكنندلَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُلَفَسَدَتاانبياء: 22. اگر در آسمان و
زمين خدايانى جز خدا ميبود آنها از اعتدال و نظم خارج شده و تباه ميگشتند.
إِفْسَاد: تباه كردن.سَعى فِي الْأَرْضِلِيُفْسِدَفِيهابقره: 205. در زمين تلاش
ميكند تا در آن تباهى ببار آورد.
فسر:ايضاح و تبيين. «فَسَرَالشَّيْءَ بَيَّنَهُ وَ اوْضَحَهُ» تفسير نيز بدان معنى است با
مبالغه «فَسَّرَالطّبيب» آنگاه گويند كه دكتر ببول مريض براى استعلام مرض نگاه كند.
جوهرى گويد: بگمانم اين معناى مولد است (اقرب). تفسير قرآن نيز از اين معنى است كه
مراد خدا را بيان و روشن ميكند و آن اگر مبتنى بقرآن و سنّت قطعيّه باشد يعنى قرآن
را با قرآن و حديث مقطوع تفسير كند درست و صحيح است و اگر فقط با نظر خود تفسير
كند و گويد: مراد خدا حتما چنين است و يا خود نظرى داشته و قرآن را بر آن حمل كند
منهىّ است مگر آنكه بگويد: چنين بنظر ميايد و مراد واقعى پيش خدا و برگزيدگان خدا
است.
وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ
أَحْسَنَتَفْسِيراًفرقان: 33.
ما قبل آيه چنين است: كافران گفتند:
چرا قرآن يكدفعه بوى نازل نميشود؟
زيرا كه ميخواهيم با نزول تدريجى و ادامه وحى، قلب تو را قوى و با
ثبات كنيم و آنرا با ترتيل و دقت بر تو خواندهايم (كه حتما قلب تو را محكم خواهد
كرد) آنوقت ميرسيم باين آيهوَ لا يَأْتُونَكَ ...ظاهرا مراد از مثل قول و
اشكال است كه قول يكى از معانى مثل است يعنى: كافران پيش