نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ ...وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ. مِنْ قَبْلُ هُدىً
لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَالْفُرْقانَآل عمران: 3. مراد از نزول فرقان پس از ذكر انزال قرآن، تورات و
انجيل چيست؟
بقولى مراد از آن قرآن است ولى چون فرقان مطلق فارق بين حق و باطل
است و وصف توراة نيز آمده بهتر است آنرا عام بعد از خاصّ بگيريم يعنى خدا قرآن و
تورات و انجيل را نازل كرد و فارق بين الحق و الباطل نازل فرمود و وصف فرقان جامع
همه كتابهاست.
در آيه ديگر بجاى فرقان، ميزان آمده استلَقَدْ أَرْسَلْنا
رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ
لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...حديد: 25. المنار آنرا در آيه
بمعنى عقل گرفته و گويد:
انزال آن مثل انزال حديد است دروَ أَنْزَلْنَا
الْحَدِيدَ ....
وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَالْفُرْقانِيَوْمَ الْتَقَى
الْجَمْعانِ ...انفال:
41. مراد ازيَوْمَ الْفُرْقانِروز جنگ «بدر» است كه ميان مسلمين و مشركين
با پيروزى اهل اسلام و غلبه اهل شرك فرق گذاشت.
فرقان را در آيه فتح، نصر، هداية، نور، آرامش دل و غيره گفتهاند
فرقان هر چه باشد نتيجه تقوى و حاصل از تقوى است ميشود گفت: مراد از فرقان اعتقاد
جازم و ايمان واقعى است كه ميشود با آن ميان هر حق را از ناحق فرق گذاشت و امور را
از هم تميز داد در اين صورت آيه در صدد بيان آنست كه ايمان از نتايج عمل است و از
عمل توليد ميشود.
وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً ...فَالْفارِقاتِفَرْقاًمرسلات: 1 و 4. رجوع شود به «رسل» و «جرى».
فره:فره (بر وزن فرس) بمعنى خود پسندى است اسم فاعل آن فره (بر وزن كتف)
آيد.
فراهة بمعنى حذاقت، خفّت و ماهر بودن و نشاط است اسم فاعل آن