responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 170

نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ‌ ... وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ. مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ‌ الْفُرْقانَ‌ آل عمران: 3. مراد از نزول فرقان پس از ذكر انزال قرآن، تورات و انجيل چيست؟

بقولى مراد از آن قرآن است ولى چون فرقان مطلق فارق بين حق و باطل است و وصف توراة نيز آمده بهتر است آنرا عام بعد از خاصّ بگيريم يعنى خدا قرآن و تورات و انجيل را نازل كرد و فارق بين الحق و الباطل نازل فرمود و وصف فرقان جامع همه كتابهاست.

در آيه ديگر بجاى فرقان، ميزان آمده است‌ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... حديد: 25. المنار آنرا در آيه بمعنى عقل گرفته و گويد:

انزال آن مثل انزال حديد است در وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ ....

وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ عَبْدِنا يَوْمَ‌ الْفُرْقانِ‌ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ ... انفال:

41. مراد از يَوْمَ الْفُرْقانِ‌ روز جنگ «بدر» است كه ميان مسلمين و مشركين با پيروزى اهل اسلام و غلبه اهل شرك فرق گذاشت.

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ‌ فُرْقاناً ... انفال: 29.

فرقان را در آيه فتح، نصر، هداية، نور، آرامش دل و غيره گفته‌اند فرقان هر چه باشد نتيجه تقوى و حاصل از تقوى است ميشود گفت: مراد از فرقان اعتقاد جازم و ايمان واقعى است كه ميشود با آن ميان هر حق را از ناحق فرق گذاشت و امور را از هم تميز داد در اين صورت آيه در صدد بيان آنست كه ايمان از نتايج عمل است و از عمل توليد ميشود.

وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً ... فَالْفارِقاتِ‌ فَرْقاً مرسلات: 1 و 4. رجوع شود به «رسل» و «جرى».

فره: فره (بر وزن فرس) بمعنى خود پسندى است اسم فاعل آن فره (بر وزن كتف) آيد.

فراهة بمعنى حذاقت، خفّت و ماهر بودن و نشاط است اسم فاعل آن‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 170
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست