responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 15

است نه باولياء و خطابات آيه قبل نيز راجع بازواج است.

ولى باز احتمال دوم قوى است كه خطاب‌ فَلا تَعْضُلُوهُنَ‌ راجع بكسانى باشد كه زن نتواند با آنها مخالفت كند. بسيار اتفاق ميافتد كه مرد پس از طلاق نادم ميشود و ميخواهد زن را بعقد جديد تزويج كند ولى اقوام زن روى عناد زن را از ازدواج مجدد باز ميدارند.

باز جاى گفتگو است كه شرط «اذا» خطاب بگروهى و جواب آن خطاب بگروه ديگر است بنظر بعضى مخاطب مطلق مسلمين است يعنى:

اين عمل در ميان شما نباشد كه زنان را طلاق دهيد و سپس مانع از ازدواج مجدّد آنها با شوهران اول شويد.

در اينصورت هر چند طلاق دهنده غير از مانعين است ولى عمومى بودن خطاب اين اشكال را بر طرف ميكند و اللّه العالم.

عضين: كَما أَنْزَلْنا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ. الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ‌ عِضِينَ‌ حجر: 90. عضو (بر وزن فلس) بمعنى متفرق و جزء جزء كردن است در لغت آمده:

عَضَا الشي‌ءَ عَضْواً: فَرَّقَهُ» عِضَةً (بر وزن عنب) بمعنى تكّه و قطعه است عضون جمع عضه است يعنى قطعه‌ها و تكّه‌ها، اصل عضه عضو (بر وزن علم) و جمع آن غير قياسى است مثل سنون. پس معنى آيه چنين ميشود:

آنانكه قرآن را پاره‌ها و تكه‌ها قرار دادند.

در جوامع الجامع و مجمع نقل شده: وليد بن مغيره در موسم حجّ شانزده نفر را مأمور كرد بدروازه‌هاى مكه رفته و واردين را از استماع كلمات رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله منع ميكردند و ميگفتند بسخن او گوش ندهيد.

بعضى ميگفت: او دروغگو است، بعضى ميگفت ساحر است و بعضى ميگفت شاعر است (تمام شد) بدينگونه آيات وحى را ميان سحر و دروغ و شعر و غيره قسمت كردند خداوند بر آنها عذاب فرستاد و با بدترين وجهى از بين رفتند. در تفسير عياشى از امام‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 5  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست