كردن گفته ديگران نيز چنان گفتهاند ولى چون در قرآن مجيد بمعنى فرو
رفتن آب آمده قويّا احتمال دارد كه معناى اصلى آن فرو رفتن است و نقصان معنى لازم
آن ميباشد. كه فرو- رفتن از نقصان منفك نيست.وَ قِيلَ يا أَرْضُ
ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي وَغِيضَالْماءُ وَ قُضِيَ
الْأَمْرُ ...هود:
44. گفته شد: اى زمين آبت را بلع كن واى آسمان آبت را قطع كن و نباران،
آب فرو رفت و كار تمام شد.
آيه درباره طوفان نوح عليه السّلام است و مراد آنست كه زمين آب را
بلع كرد و بلع در صورت فرو رفتن همه آب است نه كم شدن آن على هذاغِيضَالْماءُفرو رفتن آبست نه كم شدنش و
گرنه بيرون آمدن نوح عليه السّلام از كشتى ميسّر نميشد.
اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثى وَ ماتَغِيضُالْأَرْحامُ وَ ما
تَزْدادُ وَ كُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍرعد: 8. اهل تفسيرتَغِيضُرا ناقص كردن گرفته و درباره
آيه تقريبا سه قول دارند، اول اينكه ارحام مدت حمل را از نه ماه كم يا زياد ميكنند
دوم: ارحام مدّت حمل را از شش ماه- اقلّ مدّت حمل- كم يا از شش ماه زياد و به 9
ماه ميرساند: سوم: ارحام در مدّت حمل خون حيض را كم ميكند كه غذاى طفل است و آنچه
زياد ميكند خون نفاس و خونى است كه گاهى در مدت حمل ديده ميشود.
بنظر نگارنده هيچ يك از اين اقوال درست نيست. فكر ميكنم مراد ازما تَحْمِلُ كُلُّ
أُنْثىحمل معمولى هر انثى باشد و مراد ازماتَغِيضُالْأَرْحامُنطفههائى باشد كه ارحام آنها
را فرو ميبرند و فاسد ميكنند وما تَزْدادُعبارت باشد از زايد شدن بر حمل معمولى مثلا بجاى يك فرزند دو فرزند
يعنى: خدا داناست بآنچه ارحام حمل يا فاسد و يا زايد ميكنند.