12. مراد از اين «بِالْغَيْبِ»*چيست و «باء»
چه معنى دارد؟
طبرسى و زمخشرى و بيضاوى «بِالْغَيْبِ»را حال گرفته و گفته «يَخْشَوْنَرَبَّهُمْبِالْغَيْبِ»يعنى از خدايشان ميترسند در حاليكه از عذاب خدا غائباند و آنرا
نمىبينند در اينصورت بايد «باء»
بمعنى ظرفيّت «فى» باشد.
بعضىها غيب را آخرت گرفتهاند، در الميزان ذيل آيهلِيَعْلَمَ اللَّهُ
مَنْ يَخافُهُبِالْغَيْبِمائده: 94. فرموده:
معنى خوف بالغيب آنست كه انسان از خدايش بترسد و از عذاب او بر حذر
باشد حال آنكه عذاب و عقاب از انسان غائب است و چيزى از آنرا بظاهر مشاعرش
نمىبيند. بنا بنظر الميزان بايد «باء»
بمعنى «من» باشد.
ناگفته نماند اهل لغت ظرفيّت را يكى از معانى باء شمردهاند و در آيهوَ لَقَدْ
نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍآل عمران:
123. و درإِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍقمر: 34. گفتهاند معنى «فىبدر- فى سحر» است. بنا بر اين
ميشود «با» در آن بمعنى «فى» و مراد از غيب دنيا باشد كه از آخرت غائب است چنانكه آخرت از دنيا.
بعضى گفتهاند: معنىخَشِيَ الرَّحْمنَبِالْغَيْبِآنستكه از خدا بترسد با آنكه
او را نديده. «خافاللّه و لم يره».
غيب شامل گذشته و آينده
در آيهتِلْكَ مِنْ أَنْباءِالْغَيْبِنُوحِيها إِلَيْكَ
ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِهود: 49. مراد اخبار و حالات
پيامبران گذشته و غيره است كه بطريق وحى بيان گرديده است پس منظور از غيب گذشتهها
است و درعالِمُالْغَيْبِوَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِرعد:. «الغيب» شامل همه نهانها است اعمّ از
گذشته، حال و آينده پس غيب شامل هر سه است.