جمله
«لاتَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا»دلالت بر اضطراب او دارد كه
آنحضرت براى رفع اضطراب وى چنين فرموده است. ضمائر: «نصره- اخرجه- عليه- ايّده» همه راجع
بحضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و نزول سكينه نيز راجع بآنحضرت است و اگر جمله «إِنَّاللَّهَ مَعَنا»و در غار بودن مدحى براى ابو
بكر باشد، انكار غدير خمّ و ناديده گرفتن وصيّت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و
امثال آن خطّ بطلانى است بر همه گذشتهأَطِيعُوا اللَّهَ
وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْمحمد: 33.
غور:فرو رفتن «غَارَالْمَاءُغَوْراً:
دَخَلَ فِي الْأَرْضِ وَ سَفَلَ فِيهَا» يعنى آب در زمين فرو رفتأَوْ يُصْبِحَ
ماؤُهاغَوْراًفَلَنْ تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَباًكهف: 41. غور بمعنى غائر و
فرو رونده است يعنى: يا آب آن باعماق فرو رود كه هرگز جستن نتوانى.قُلْ أَ رَأَيْتُمْ
إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْغَوْراًفَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍملك: 30. بگو اگر آب شما
باعماق فرو رود كه آب جارى بشما مياورد؟ اغاره بمعنى هجوم بردن و سرعت سير استفَالْمُغِيراتِصُبْحاًعاديات: 3.
قسم بهجوم برندگان وقت صبح.
لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْمَغاراتٍأَوْ مُدَّخَلًا
لَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَ هُمْ يَجْمَحُونَتوبه: 57. مغار و مغاره بمعنى
غار و جمع آن مغارات و مغاور است يعنى اگر پناهگاه يا غارها (نهانگاهها) يا گريز
گاهى مييافتند شتابان بآن رو ميكردند.
غوص:فرو رفتن در آب. بقول راغب آن فرو رفتن در آب و بيرون آوردن چيزى
استوَ مِنَ الشَّياطِينِ مَنْيَغُوصُونَلَهُ ...انبياء: 82. بعضى از شياطين
براى سليمان غوّاصى ميكردندوَ الشَّياطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍص: 37. و از شياطين هر بنّاء
و غوّاص را مسخّر سليمان كرديم.
غوط:غائب شدن. «غَاطَالرَّجُلُ فِي الْوَادِي: غَابَ فِيهِ» بمعنى كندن و