يوسف: 23. يعنى: زن درها را محكم بست و گفت بيا بآنچه براى تو است.
اين كلمه فقط يكبار در قرآن آمده، در اقرب الموارد گفته تفعيل براى
كثرت و مبالغه است.
غُلّ:
(بضم غين) طوقى كه بر گردن زنند. در مجمع آمده: «الْغُلُ: طَوْقٌ يَدْخُلُ فِي
الْعُنُقِ لِلذُّلِّ وَ الْأَلَمِ» يعنى:
طوقى كه براى ذلّت و شكنجه بگردن نهند. در قاموس و اقرب آمده طوقى
است كه بگردن يا بدست نهند راغب گويد: غلّ مختصّ است بآنچه با آن مىبندند و اعضاء
در وسط آن قرار ميگيرد ولى اين با قرآن چندان سازگار نيست كه قرآن اغلال را اغلب
درباره گردنها بكار بردهوَ أُولئِكَالْأَغْلالُفِي أَعْناقِهِمْرعد: 5.
وَ جَعَلْنَاالْأَغْلالَفِي أَعْناقِ الَّذِينَ كَفَرُوا ...سبا: 33. در باره فرق سلسله
و.
غلّ رجوع شود به «ذرع»
و «سلسله».
خُذُوهُفَغُلُّوهُ. ثُمَّ الْجَحِيمَ. صَلُّوهُحاقّه: 30 و 31. او را بگيريد
و مغلول كنيد سپس بآتش اندازيد. غلول (بر وزن علوم): خيانت «غَلَالرَّجُلُغُلُولًا: خَانَ» طبرسى رحمه اللّه ذيل
آيه 161 بقره فرموده:
اصل غلول از غلل است و آن بمعنى ورود آب بميان درخت است، خيانت را از
آن غلول گويند كه بطور مخفى و غير حلال بملك وارد ميشودوَ ما كانَ لِنَبِيٍّ
أَنْيَغُلَ ...آل عمران: 161. هيچ
پيامبرى را نرسد كه خيانت كند. آيه شريفه در زير بررسى خواهد شد.
غِلّ بكسر غين و غليل: عداوت كينه. مجمع در وجه تسميه آن گفته كه: در
سينه ميگردد مثل آب در ميان درختان.وَ لا تَجْعَلْ فِي
قُلُوبِناغِلًّالِلَّذِينَ آمَنُوا ...حشر: 10. در دلهاى ما براى
مؤمنان كينه قرار مده. [اينك چند آيه را بررسى ميكنيم:] 1-وَ ما كانَ
لِنَبِيٍّ أَنْيَغُلَوَ مَنْيَغْلُلْيَأْتِ بِما غَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ
ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَآل عمران: 161.